lördag 5 september 2015

"Hennes ögon blå" av Lisa Hågensen

Genre: Thriller
Antal sidor: 279
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Raili & Ylva 1
Förlag: FUSCE
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Häftad
Källa: Rec ex
Utläst: 18 augusti 2015





Första meningen: När jag svängde in på avfartsvägen till Olofsson bestämde jag mig snabbt för att inte ställa bilen framför huset så att alla kunde se den.

Baksidetext
De väntar på henne utanför kyrkporten. Året är 1671 och Kirsti Martasdotter fängslas och anklagas för häxeri. Åtta månader senare rymmer hon. Höggravid, torterad och våldtagen tar hon sig tillbaka hem till Lövaren.

2011. Denna ondskans sommar, när en galning skjuter ihjäl ungdomar på en ö i norska skärgården, ser Raili fram emot sex lugna veckor i sitt lilla torp i Lövaren. Men allt står inte rätt till där runt sjön. Någonting är fruktansvärt fel.

Vad fyller vi varandras tomrum med?
Kärlek?
Hat?
Ondska?
Vi väljer. Sedan skördar vi.

Min kommentar
Bara någon vecka efter att jag hade bestämt mig för att aldrig mer ta emot en egenutgiven bok så fick jag ett mejl från Lisa Hågensen där hon undrade om jag kunde tänka mig att läsa hennes bok. Hon beskrev den som en thriller med paranormala inslag som utspelar sig i Bohuslän. Eftersom den lilla meningen innehåller inte mindre än tre av mina trigger-ord så tackade jag ja. Tack och lov. Det här är nämligen både spännande, läskigt, roligt och, inte minst, välskrivet.

Berättelsen är i jag-form och när jag börjar läsa så har jag ingen aning om vem "jag" är. Det får jag veta under bokens gång. Med besked. Jag gillar Raili! Efterhand som jag lär känna henne så kommer hennes något virriga personlighet fram. Och hennes humor. Och vilken otroligt skön humor det är. Hon är ironisk, cynisk och bara rent ut sagt underbar. Henne kompis och kollega (de är bibliotekarier), hjälpsamma Ylva, som alltid står till tjänst kommer inte långt efter. Jag vill vara kompis med Raili och Ylva. I alla fall i kortare stunder.

Det finns, naturligtvis, en historisk tråd i boken också, den utspelar sig 1671 och berättas baklänges. Det blir lite rörigt i mitt huvud, till att börja med, men det tar inte så lång tid innan jag fattar att så är fallet. Jag kan definitivt förstå varför, det blir ju så mycket bättre effekt. I mitten av boken upprepas, ord för ord, de två första kapitlen och det kan jag tycka är lite onödigt. Jag vågade ju inte heller bara bläddra förbi de sidorna, det kanske fanns något nytt där.

Jag har väldigt svårt att lägga ifrån mig boken, det är spännande och mina funderingar och gissningar vandrar vilt. Vad är det som händer egentligen? Slutet tolkar jag som öppet, vilket jag ju gillar. Speciellt när det handlar om läskigheter och övernaturligt. När jag slår igen pärmarna så sitter jag där och undrar om jag verkligen fick veta allt. Det enda som gör mig lite besviken är att miljön hade kunnat vara var som helst, det finns inte direkt något som talar för att det är Bohuslän, men visst måste väl Valludden vara Uddevalla?

I början av läsningen stöter jag på ett ord som jag inte hört sedan jag flyttade från Göteborg 1998; räpa. Det var ett kärt återseende och det fick mig att småle. Under läsningen stöter jag på en hel del ord och formuleringar som får mig att misstänka att Lisa Hågensen är i min ålder och igenkänningsfaktorn är stor. Jag ska definitivt hålla utkik efter hennes nästa bok. Och jag vill helt klart träffa Raili igen.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,66 (beräknat på 3 betyg).
Goodreads hade den 4,0 i genomsnitt (beräknat på 3 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Hennes ögon blå: Bokhuset, Boklysten och Kim M. Kimselius.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Kul när det funkar med en egenutgiven bok! Men eftersom paranormal är ett av mina icke-trigger ord så... nja.. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte jättemycket övernaturligt, men om man inte gillar det så kanske man ska låta den här boken vara :)

      Radera
  2. Kul att du gillade den! Jag hade ju problem med en specifik sak i boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste din recension och vet vad du menar, men det där är nog något som gemene man, inklusive jag, faktiskt inte har den blekaste aning om. Tror att de flesta tror att HLR alltid ska användas och jag tror inte jag skulle kunna ställa diagnosen hjärtinfarkt eller stroke :)

      Radera