måndag 14 september 2015

Film: Johan Falk - Tyst diplomati

Titel: Johan Falk - Tyst diplomati
Originaltitel: Johan Falk - Tyst diplomati
Genre: Thriller
Regissör: Peter Lindmark
Manus: Richard Holm, Tage Åström
Skådespelare: Jakob Eklund, Jens Hultén, Alexandra Rapaport, Meliz Karlge, Alexander Karim
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: Sverige
Längd: 94 min
Serie: Johan Falk 17
Såg den på Blu-ray 7 augusti 2015





Handling
Johan Falks gamla kollega Pernilla (från Livvakterna) dyker plötsligt upp när GSI har span på Seth och Jack. Hon verkar vara inblandad i vapenhandel med terrorister som är ute efter att mörda en diplomat.

Jack blir mer och mer misstänksam mot Seth och börjar få Frank Wagner-vibbar.

Min kommentar
Andra filmen i den här nya och sista batchen Johan Falk-filmer gör mig lite besviken och förvirrad. Besviken blir jag för att en av anledningarna till att jag tittar på dem överhuvudtaget är Göteborgsmiljön och här springer de mest runt i Stockholm. Förvirrad blir jag för att filmen inte verkar kunna bestämma sig för vad den är. Är det en maffiafilm? Spionthriller? Polisfilm? Familjedrama?

I Tyst diplomati har Johan Falk en mer nedtonad roll och det är nog faktiskt något positivt. De andra är inte heller speciellt bra eller trovärdiga i sina roller, det låter bara tillgjort när de här välartade teatermänniskorna ska säga hårdkokta gangsterrepliker. Den enda som jag faktiskt tror på är Seth Rydell (Jens Hultén).

Tyvärr fortsätter de ologiska händelserna och replikerna även i den här filmen. Hela ambassadhistorien, inklusive bankkonto-grejen, är osannolik. Bara föreställ dig svenska poliser som springer runt och dödar folk på en utländsk ambassad där det sitter en bankman och för över miljoner från ett låst bankkonto och till det använder han en vanlig laptop, utan särskild uppkoppling och inga säkerhetsåtgärder överhuvudtaget. Nej, så hoppas jag verkligen inte att det fungerar.

Handlingen är på tok för komplicerad, speciellt om man inte minns exakt alla detaljer från alla tidigare filmer. Det är inte nödvändigt att ha med alla typer av brottslighet i samma film. Alla de här sidospåren tar fokus från det enda som är intressant; Seths gäng.

Det är ändå en spännande film och det var kul att träffa gamla bekanta från Livvakterna, även om det nu tog en liten stund innan jag kom ihåg det också.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 366 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 489 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar