torsdag 17 september 2015

Hett i hyllan #5

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ja... vi tar väl en serie till då? Ännu en där jag lyckades köpa en bok som ingår i en serie och som inte är första delen. Den här gången handlar det om Simon Becketts serie om David Hunter. Dödens viskningar inköptes sommaren 2010, på den årliga hotellhelgen i Göteborg. Det finns ju alltid det där erbjudandet köp fyra pocket betala för tre och förr hade jag svårt att stå emot det. Då, när jag alltid köpte de där fyra, så valde jag alltid författare som jag ännu inte läst något av och som alltid är jag noga med att kolla att boken inte ingår i en serie. Om den gör det så ska jag ha första delen. Inte, till exempel, tredje. Som Dödens viskningar.

Det blir alltid så jobbigt när jag kommer hem och upptäcker att jag måste köpa fler böcker... Och extra jobbigt blir det när det handlar om gamla, halvt bortglömda serier. 2012 lyckades jag hitta första delen, Dödens kemi, och förra året la jag äntligen rabarber på andra delen, Skrivet i eld.
Nu återstår bara att läsa böckerna också. Ska bara avsluta några serier först...

10 kommentarer:

  1. Åh vilken bra inläggsidé! Mitt bloggande ligger just nu på en miiiiinimal nivå men jag börjar så smått landa i mitt nya jobb och hoppas kunna återuppta bloggandet lite mer. Får se om jag hinner haka på det här ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häng gärna på så jag slipper vara ensam om att visa upp bokhyllans dåliga samvete :)

      Radera
  2. De där böckerna är ruggigt bra så försök prioritera upp dem vet ja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, på det viset... ja, jag håller ju på och avslutar serier på löpande band så det kanske inte dröjer så länge till :)

      Radera
  3. Oj, inventera på det här sättet borde jag också göra för att påminna mig om dem som legat längst i hyllan och få fram dem lite mer (och kanske ta mig i kragen och läsa dem också!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte helt fel att gå igenom de där dammiga exemplaren som står längst in. Ibland kan man hitta riktigt guldkorn :)

      Radera
  4. De har jag inte läst men tror inte jag har de i hyllan heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar inte vara speciellt kända och det verkar bara finnas fyra delar :)

      Radera
  5. Borde också gå igenom mina hyllor så som du gör. Denna författare vet jag inte så mycket om kan jag konstatera.

    SvaraRadera