onsdag 9 september 2015

"Journal 64" av Jussi Adler-Olsen

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 415
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Journal 64
Översättare: Leif Jacobsen
Serie: Avdelning Q 4
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 augusti 2015






Första meningen: I ett oförsiktigt ögonblick drog känslorna iväg med henne.

Baksidetext
Fram till för bara 40 år sedan skickades missanpassade kvinnor till Kvinnohemmet på ön Sprogø för att glömmas bort. Grymhet, tvång och förnedring tillhörde vardagen på den lilla isolerade ön utanför Danmarks kust. För vissa innebar livet på ön oinskränkt makt, men för de flesta en fruktansvärd misär. Dit kom Nete Hermansen, och hon lyckades även ta sig därifrån. Trodde hon.

En dag hinner hennes förflutna ikapp henne och det blir inledningen på en av Avdelning Q:s hittills svåraste utredningar. Vad döljer hennes förflutna? Vad hände egentligen med henne? Vart försvann människorna runt henne? Och vem låg bakom?

Manad av sina envisa assistenter, Assad och Rose, börjar Carl Mørck att arbeta med det gamla fallet. Snart går det upp för den lilla gruppen att fallet blott är en liten del av något mycket större. Det handlar om övergrepp av det värsta slaget och det pågår fortfarande. Samtidigt har Carl egna problem på det privata planet. Ett annat fall har nämligen blivit aktuellt, en gammal mordutredning från 1978 där Carls farbror drunknade under mystiska omständigheter. Utredningen lades ner i brist på bevis, men det fanns två huvudmisstänkta: kusinerna Ronny och Carl Mørck.

Min kommentar
Fjärde boken om Avdelning Q och min undran, innan jag började läsa, var om trenden att betyget sjunker med ett halvt steg för varje bok skulle hålla i sig. Serien började ju med en solklar 4,5 så det finns ju lite marginal innan det blir dåligt. Kanske blev jag helt enkelt bara överrumplad av Carl Mørck och gänget i första boken?

Den här boken tycker jag nog är lite bättre än förra, men nu har jag nog lyckats komma på vad det är som stör mig. Allt det här hoppandet fram och tillbaka i tiden, med tillbakablickar i tillbakablickarna gör mig bara trött. I det här fallet blev det dessutom väldigt rörigt med alla karaktärer som dök upp i de olika trådarna. Det gjorde att det tog lite längre tid att sugas in i historien.

Det finns också ungefär fem olika handlingar, vilket är på tok för många, bland annat fallet där Carls kollega blev skottskadad och förlamad (detta hände innan vi lärde känna Carl) fortsätter. Där har det blivit ytterst tillkrånglat och det är ändå bara en av sidohistorierna.

Huvudhistorien, det som börjar med ett försvinnande, är så grym och gräslig att jag knappt vet vad jag ska säga. När det hela nystas upp och man får reda på allt runt omkring så blir jag mest ledsen. Rent generellt så gillar jag inte hämndtema och när folk tar lagen i egna händer, men ibland får människor vad de förtjänar.

Slutet blir en rejäl tvist, som jag inte förväntade mig överhuvudtaget och jag blev ordentligt överraskad. Det är bra.

I avdelningen konstigheter hittar vi det fantastiska att en privatperson, låt vara en ganska rik sådan men ändå, har en dator hemma. Och inte bara en dator utan även en skrivare. 1987. Det måste ha kostat minst 60 000 kronor. Kanske inte helt trovärdigt. Och så var det det där med det uppeldade arkivet. Vem satte eld på det egentligen? Den enda jag kan tänka mig gjorde det satt själv inlåst i samma arkiv. Är det inte otroligt korkat att sätta eld på ett rum där man sitter inlåst?

Jag tycker de här böckerna börjar bli alltför tillkrånglade, med alldeles för många sidohistorier och det är för lite Carl och kollegor i dem. Brotten är otroligt grymma och råa. Tack och lov så lättar humorn upp lite, böckerna hade varit för dystra utan den. Carls medarbetare är fortfarande kantiga och relationen mellan de tre är obetalbar. Roses bakgrund börjar klarna lite, men Assads är fortfarande höljt i mörkaste mörker. Jag ser verkligen fram emot att få veta mer.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 3,85 (beräknat på 367 betyg).
Goodreads hade den 4,05 i genomsnitt (beräknat på 6 917 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Journal 64: Carolina läser, Bokdamen och Läsa & Lyssna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. En författare som jag funderat på att läsa ett tag nu, men vet inte varför det aldrig blir av :)

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen "problemet", det finns ju så många böcker man vill läsa :)

    SvaraRadera
  3. Jag har tröttnat lite på böckerna med Carl Mörck, tycke de första var väldigt bra och spännande men de sista börjar bli lite jobbiga. Tänkte ockå på det där med datorn.. Apropå det och den tiden. På mitt arbete då 1990 så skulle jag beställa PC-dator för vår grupp och den jag beställde varen Compaq med 386 och matteprocessor med en hårddisk på 100 MB. Datoravdelningen ringed tillbaka och undrade vad vi skulle med 100 MB till, vad skulle vi med så mycket till, varför nöjde vi oss inte med 50 MB? Priset var drygt 50000 sek ex. moms

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en väldigt envis person och tänker nog ta mig igenom den här serien, även om jag tycker att Carl Mørck och gänget lite förlorat sin... fräschör(?). Det där med datorn gjorde mig otroligt förvånad och jag skulle gärna vilja veta om det var en miss eller om det var meningen att en privatperson hade en sådan dyrgrip i sin ägo. Jag tyckte jag själv var väldigt tidig på bollen (skaffade PC 1994), men 1987 hade vi inte ens PC på jobbet.

      Radera