onsdag 23 september 2015

"Mississippi" av Hillary Jordan

Genre: Drama
Antal sidor: 295
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Mudbound
Översättare: Dorothee Sporrong
Serie: -
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: (original) 2008 (min) 2013
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 12 september 2015






Första meningen: Henry och jag grävde gropen två meter djup.

Baksidetext
År 1946 flyttar Henry McAllan med sin hustru Laura till en bomullsfarm i Mississippideltat. För henne är det en både främmande och skrämmande miljö. Henrys kärlek till lantlivet delas inte av Laura, som sliter hårt med att uppfostra deras två barn under sträng övervakning av sin hatiske, rasistiske svärfar. När det regnar stiger vattnet och slukar bron som leder till staden. Familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja.

Efter krigets slut återvänder två unga män från Europa för att hjälpa till med arbetet på farmen. Jamie McAllan är raka motsatsen till sin äldre bror Henry. Han charmar sin omgivning men förföljs av plågsamma minnen från kriget. Ronsel Jackson, äldste sonen till de svarta dagverkarna som bor på farmen, återvänder från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med ett långt farligare motstånd: den djupt rotade rasismen hos sina egna landsmän. Den osannolika vänskapen mellan de två unga männen kommer att dra in dem alla i en förgörande tragedi.

Min kommentar
Den här boken hörde jag väldigt mycket om för något år sedan. Min vana trogen köpte jag den för att bara ställa in den i bokhyllan och glömma bort den. I år fick den ta plats i boktolvan och då blir den äntligen läst.

Boken börjar i slutet och det är ett grepp som kanske funkar i filmens värld, men i böcker är det fullständigt bortkastat på mig. Jag hade helt glömt bort början efter att bara ha läst ett litet tag. Det är nu ingenting som förstör eller stör, bara bortkastat.

Här finns inte mindre än sex stycken berättarröster, alla huvudpersoner utom en har en egen röst. Det innebär i flera fall att man får uppleva samma händelser ur olika synvinklar. Den enda som inte får prata själv är den fullständigt vidriga Pappi. Och det är nog en evinnerlig tur. Berättelsen går framåt väldigt långsamt, men det är så intensivt och nära att det varit outhärdligt om tempot hade höjts. Det är gripande, totalt utan sentimentalitet och inte ett dugg politiskt korrekt. Precis så som jag vill ha det.

Helt utan pekpinnar vecklar hela historien ut sig. Och den är så hemsk att jag inte kan greppa allt. Det är svårt att föreställa sig att det var så här bara för 60 år sedan. Alldeles säkert är det fortfarande på samma sätt på vissa ställen i världen. Det är obegripligt att man kan behandla människor på det här viset och det gäller både svarta och kvinnor. Vilka kräk. Den enda som behandlar sin fru med respekt är Hap, den svarta mannen.

Karaktärerna är verkliga och trovärdiga. Inte ens de "goda" är fria från rasistiska tankar och det kryper verkligen in under skinnet på mig när de säger och tänker helt absurda saker.

Jag blir lite förvirrad under läsningen för när jag kommit halvvägs så har vi ännu inte kommit fram till det som, enligt baksidetexten, är huvudhistorien. Efter två tredjedelar har det fortfarande inte hänt. Det är något som brukar störa mig rejält, men i det här fallet så kan jag leva med det. Allt som berättas är så intressant att det bara stör mig lite. När det är runt 50-60 sidor kvar så händer allt i en rasande fart och det blir nästan som en chock när tempot höjs.

Med tanke på att det här är en debut så är jag väldigt imponerad och jag vill definitivt läsa mer av Hillary Jordan.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 4,02 (beräknat på 190 betyg).
Goodreads hade den 3,99 i genomsnitt (beräknat på 40 156 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Mississippi: Bloggbohemen, Boktanken och Bokstunder.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

18 kommentarer:

  1. Har den i min bokhylla, kanske dags att läsa den snart också :)

    SvaraRadera
  2. Ikke så lett med disse hyllevarmerne, nei ;) Men utrolig godt når man har fått lest en bok som har stått lenge på vent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt när den är riktigt bra :)

      Radera
  3. Jeg har MANGE bøker på vent, så jeg kjenner problemet! Så nå blir det en travel høst med bøker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland när jag känner mig som mest stressad över alla böcker jag vill läsa så tänker jag på hur det hade varit om det inte hade funnits några :)

      Radera
  4. Denna har stått oläst väldigt länge i min bokhylla. Dags att läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag äntligen tog mig an den :)

      Radera
  5. Den här vill jag läsa och jag funderar på att välja den i bokcirkeln när det är min tur. Tror du det skulle fungera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns väldigt mycket att prata om i den här så jag tror det skulle fungera utmärkt. Jag såg att det till och med fanns diskussionsfrågor sist i boken (i alla fall i min), men om de är bra eller ej vet jag inte :)

      Radera
    2. Kul! Det skulle vara intressant att veta vad du tycker om den :)

      Radera
  6. Det är ett tag sen jag läste Mississippi och det är en bok som har stannat kvar inom mig, ruggigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är nog svår att glömma, den framkallade ju en del känslor.

      Radera
  7. Sådana här böcker slukade jag förut, men sedan blev på något sätt verkligheten så påtaglig att jag inte behövde eländet även i min avkoppling. Därav min något snäva läsning nuförtiden. Den låter dock exakt som något jag skulle gilla. Egentligen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis hur du menar, läste själv nästan bara sådana här böcker tidigare, men numer vill jag mest bli underhållen när jag läser. Verkligheten har jag så nära inpå mig ändå. Men ibland så slinker den här typen av bok igenom :) Och den här var bra, frustrerande, men bra.

      Radera
  8. Ja visst blev man imponerad av denna! Tur att den i varje fall inte blev helt bortglömd där i bokhyllan. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite synd att vissa böcker blir stående i något halvdammigt gammalt hörn, men vad ska man göra... det finns ju så många böcker man vill läsa.

      Radera