fredag 18 september 2015

Nya inneboende

Det där med att aldrig ha tur och aldrig vinna något stämmer inte riktigt när det handlar om böcker. Tydligen. Jag vann nämligen en utlottning hos Mia.
Det här passar ju alldeles ypperligt, eftersom jag länge varit nyfiken på Jojo Moyes. Alla pratar ju om henne. Och nu står Etthundra mil i min hylla. Tack!

Inte var det nog med det tillskottet heller. Ett väldigt efterlängtat paket låg i hallen en vacker dag.
Vi av Jevgenij Zamjatin dök äntligen upp. Så här står det om boken hos Modernista:
Jevgenij Zamjatins Vi [1924] var den första moderna dystopiska romanen – den direkta förebilden till både Aldous Huxleys Du sköna nya värld och George Orwells 1984.
Boken utspelar sig i en totalövervakad stat innanför glas. En profetisk satir över Stalins Sovjet, där boken förbjöds. Men Zamjatins dystopiska visioner av en framtida övervakningens diktatur tog lika mycket intryck av väst: den första versionen av boken skrevs i England under första världskriget.
Vår tids registrering av allt privatliv har gjort denna ryska klassiker kusligt aktuell. Här i översättning av Sven Vallmark och med ett nyskrivet förord av författaren och översättaren Nils Håkanson.
Det är något med de gamla ryssarna... Tack för boken!

10 kommentarer:

  1. Hoppas du kommer gilla Etthundra mil :) Det är den enda av Moyes böcker som jag har läst, men jag tyckte riktigt bra om den så det lär bli att jag läser mer av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta jag hört om den har varit positivt, men precis efter jag vann den så dök det plötsligt upp negativa saker. Jag är i vilket fall väldigt nyfiken på boken :)

      Radera
  2. Vi vill jag läsa. Jag har hört att science fiction och dystopier varit en poppis genre i den ryska litteraturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag verkar ha ett speciellt förhållande till ryska författare, det mesta jag läst tidigare har jag gillat. Och Vi ska bli väldigt spännande att läsa :)

      Radera
  3. Är superintresserad att läsa både dessa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Vi kommer jag att läsa som nästnästa bok, hur länge det dröjer innan jag läser Moyes det vet jag inte.

      Radera
  4. "Vi" skulle jag verkligen vilja läsa!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker ju Ett hundra mil är hennes bästa bok. Blir intressant att höra vad du tycker såsmåningom.

    SvaraRadera