måndag 28 september 2015

TV-serie: Castle - Säsong 2

Titel: Castle - Säsong 2
Originaltitel: Castle
Genre: Crime
Skapad av: Andrew W. Marlowe
Skådespelare: Nathan Fillion, Stana Katic, Jon Huertas, Susan Sullivan, Molly C. Quinn
Premiär: 2009-09-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 24
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på DVD augusti-september 2015






Handling
Rick Castle, den berömde playboyen/författaren, fortsätter att lösa brott tillsammans med Kate Beckett och hennes kollegor Javier Esposito och Kevin Ryan. Samtidigt som han försöker hålla koll på sin skötsamma tonårsdotter och sin mamma, före detta skådespelare och diva.

Min kommentar
Andra säsongen av Castle levde inte helt upp till förväntningarna, vilket jag tror beror på att jag nu visste exakt vad som väntade mig. Första säsongen överrumplade mig fullständigt, men nu var jag ju beredd på vilken typ av serie det är.

Becketts poliskollegor, Esposito och Ryan, har fått större roller. I alla fall märker jag av dem mer och de interagerar också med Castle nu. Det här är ett stort plus för det händer en del mellan dem och allt de gör (nästan) går ut på att lura varandra. På ett snällt sätt då. Castle fortsätter att vara ironisk, så gott som hela tiden och jag tycker Nathan Fillion gör det hela utmärkt. Han har verkligen glimten i ögat.

Den stora behållningen i den här säsongen är dock Castles familj. Hans överpresterande, olidligt skötsamma dotter Alex, som hela tiden tar hand om sin far. I stället för tvärtom. Vilken helt underbar relation och kemi de har. Och Castles mamma, Martha, som verkar helt knäpp men som egentligen är väldigt klok och jordnära. Jag tycker de får på tok för lite utrymme.

Mot slutet av säsongen så kommer det ett nytillskott, i form av Captain Roy Montgomery, som hjälper Beckett och kollegorna med ett fall. Man kan lugnt säga att ploten tjocknar när han gör entré. I alla fall den del som handlar om Becketts och Castles eventuella romans.

En del avsnitt känns nästan som ordinära deckare, men de flesta är fortfarande som de ska vara. Späckade med humor/ironi/glimten i ögat. Jag älskar det. Det enda som faktiskt störde mig på riktigt den här säsongen var den ibland riktigt usla översättningen. Om man som översättare inte har koll på att wrist på engelska är handled på svenska, då vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

Som stöd för mitt selektiva minne så slutar säsongen så här [spoiler]Castle har vid upprepade tillfällen bjudit in Beckett till huset i Hamptons för att fira Memorial Day, eftersom varken hans dotter eller mamma kan följa med. Castle klarar inte att se Beckett tillsammans med Montgomery så han har sagt att han vill ta paus i brottsbekämpningen till hösten. Han ska i stället tillbringa sin tid i Hamptons där han ska skriva klart sin bok, Naked Heat. Beckett har precis kommit till insikt att hon gillar Castle och ska göra något åt det och hon börjar med att bryta med Montgomery. Vid Castles avskedsfest, precis när Beckett stammande försöker få fram vad hon känner, så kommer Gina, Castles före detta fru. Hon ska följa med Castle till Hamptons över sommaren.[/spoiler]

Och Bokomaten berättade för mig att böckerna som Rick Castle skriver i TV-serien nu också finns på riktigt. Hur coolt är inte det? Jag bara måste skaffa minst en av dem!



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,3 i genomsnitt (beräknat på 106 986 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker denne serien og er snart ferdig med sesong to :) Det beste er at det er maaange flere sesonger igjen å se :):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev jätteglad när jag upptäckte att det fanns så många säsonger. Tredje står redan här och den fjärde ligger på posten :)

      Radera