söndag 12 maj 2013

En smakebit på søndag: Livrädd


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

På något sätt känns det bra att dela med sig av början av en bok, på det viset riskerar man inte att avslöja något som man egentligen inte borde veta. Därför blir det ännu en början, denna gång från Livrädd av S J Bolton, som är andra delen i serien om Lacey Flint, den Jack the Ripper-fanatiska kvinnliga polisen i London. Detta är den något morbida starten och jag gillar det. Jag vill poängtera att eventuella syftningsfel eller andra fel, som saknade bindestreck, inte är mina egna, de är bokens.

När ett stort föremål faller från hög höjd accelererar hastigheten med vilket det färdas tills luftmotståndets uppåtriktade bromskraft blir densamma som gravitationskraftens nedåtriktade drivkraft. På denna punkt når allt som faller sin gränshastighet, som man kallar det, en konstant hastighet som kommer att bibehållas tills den möter en starkare kraft, vanligtvis marken.
     Gränshastigheten för en genomsnittlig människokropp anses vara omkring 200 kilometer i timmen. Vanligtvis uppnås denna hastighet femton-sexton sekunder in på fallet, efter en distans av mellan fem och sexhundra meter.
     En vanlig missuppfattning är att människor som faller från en ansenlig höjd dör innan de slår i marken. Det är sällsynt.

39 kommentarer:

  1. Den här boken är jag super nyfiken på, ska börja lyssna på Nu ser du mig som ljudbok snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag inte var överförtjust i Nu ser du mig så var det en bra bok. Livrädd verkar än så länge passa mig bättre :)

      Radera
  2. Måtte leite litt for å finne ut om hun har gitt ut noe på norsk. Fant at Tiden forlag har gitt ut Oppvåkning og De utvalgte, men ikke Livredd. Kanskje den kommer. Liker bøker med handling i England og London, så dette var et tips jeg satte stor pris på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den här boken är de till och med i Cambridge :)

      Radera
  3. Disse bøkene fikk jeg lyst til å lese, tusen takk for smakebit og boktips! Ha en fin søndag:)

    SvaraRadera
  4. Jag skulle vilja läsa dessa böcker :) Den låter väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den ganska spännande :)

      Radera
  5. Åh, gillade ju den här boken jättemycket:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att jag kanske tycker bättre om denna än om Nu ser du mig.

      Radera
  6. Hm, dette hørtes veldig spennende ut! Takk for tips og god smakebit :)
    Ønsker dedg en glad dag!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen en hyfsat spännande början på en bok :)

      Radera
  7. Høres ut som en spennende bok. Takk for tips og smakebit. :)

    SvaraRadera
  8. Har ikke lest noe av forfatteren. Men som Tine liker jeg bøker med handling fra England og London. Veldig, veldig godt. Takk for smakebiten, et flott boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är inte så mycket London, än så länge, utan ner universitetsmiljö, som Cambridge.

      Radera
  9. Omtalen og smakebiten gjør meg jo litt nysgjerrig, men jeg er ALLTID skeptisk til serier! Hva om den bare er sånn passe bra, og man likevel MÅ lese resten fordi det alltid er sånne cliff-hangere på slutten av hver bok? Da kan det hende man går glipp av andre FANTASTISKE singel-bøker!! Vanskelig ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis vad du menar. Jag har en förmåga att fastna i serier, men vill ju veta vad som händer de där personerna som man lärt känna i några böcker. Det är riktigt svårt att sluta läsa då, men det går :)

      Radera
  10. Vilken läskig smakbit! Obehagliga antydningar. Men det är säkert en spännande bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säga att antydningarna fick mig att fastna för boken direkt :)

      Radera
  11. Huff og Æsj! Nå ser du meg gikk rett inn på på leselisten :-) Det er fint med litt grusomheter (i bokform) av og til!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar början, tycker jag :) Och hemskheter i bokform är den bästa sorten :)

      Radera
  12. Ukjent forfatter for meg - virker spennende så denne boken skal jeg notere meg, takk for tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken passar mig lite bättre än förra, denna är mer psykologisk :)

      Radera
  13. Har inte hört talas om vare sig författaren eller boken, så tack för tipset! Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde knappt det var möjligt att missa hypen som varit, men det beror nog på att de bokbloggar jag läser pysslar mycket med den här genren :)

      Radera
  14. Virker som en spennende forfatter som jeg bare så vidt har hørt om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ganska så spännande.

      Radera
  15. Hej ville bara säga att jag uppskattar verkligen din blogg och älskar sättet du skriver på, har följt dig sen månad tillbaka då jag först letade mig in hit ^^ du inspirerade mig att starta en egen blogg så skulle betyda mycket om du kände för att kolla in på den någon gång om du har tid :) www.lovedblu.blogspot.se

    SvaraRadera
  16. Den här är jag väldigt nyfiken på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är snart utläst nu och jag är inte helt hundra på vem som är skyldig, men jag har en del idéer :)

      Radera
  17. Svar
    1. Bolton verkar vara en ny stjärna på författarhimmeln :)

      Radera
  18. Der lærte jeg noe nytt. Jeg trodde det var vanligst at man dør med en gang man treffer bakken. Dette er sikkert spennende lesning. Kos deg videre med boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig något varje dag :)

      Radera
    2. Det gjør man, spesielt vis man leter etter noe nytt å lære! :-)

      Radera
  19. Spännande text! Fast givetvis hemsk också.

    SvaraRadera