lördag 21 april 2018

"Splinter in the Blood" av Ashley Dyer

Författare: Ashley Dyer
Titel: Splinter in the Blood
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 448
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Ruth Lake 1
Förlag: Corsair
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2017
Format: Manus
Källa: Bokhyllan
Utläst: 2 april 2017




Första meningen: A woman stands in the middle of Detective Chief Inspector Greg Carver’s sitting room.

Baksidetext
Kriminalinspektör Ruth Lake och kriminalkommissarie Greg Carver är på jakt efter en seriemördare och de har jagat mördaren i flera månader. Fem kvinnor har redan fått sätta livet till på ett väldigt utstuderat sätt. Offren har blivit tatuerade över hela kroppen med kryptiska symboler.

Handlingen börjar med att Greg Carver har blivit skjuten och han hamnar i koma. När han vaknar har han mer eller mindre tappat minnet, han har en hjärnskakning, vilket kan tyckas vara konstigt eftersom han har blivit skjuten i bröstet, och han kan plötsligt se auror. Vilket naturligtvis är en tillgång för en polis.

Ruth känner på sig att Carver inte är helt ärlig med vad han minns och att han döljer något. Samtidigt som hon försöker lösa fallet med seriemördaren försöker hon också ta reda på Carvers hemlighet.

Min kommentar
Jag tror jag gillade den här boken redan efter bara några meningar. Vi kastas rätt in i handlingen, in i en scen som kan betyda nästan vad som helst. Jag gillar verkligen tvetydigheten här. Den sätter igång fantasin och väcker intresset, minst sagt.

Karaktärerna är många, precis som vanligt i en brittisk deckare, men jag har aldrig några problem att hålla isär dem. Poliserna är några stycken och på olika nivåer i hierarkin, med olika förkortningar till titlar. Det känns som att författaren har tänkt på att alla kanske inte är insatta i det brittiska polisväsendet och alla förkortningar förklaras på ett naturligt sätt.

Huvudkaraktärerna är Ruth Lake och Greg Carver, som jobbar ihop på fallet med de fem mördade kvinnorna. Carver är en polis helt enligt mallen; alkoholiserad, separerad och full av självömkan. Honom är jag inte speciellt glad i, men det antyds en förbättring här som gör att jag ändå står ut. Ruth däremot är en karaktär i min smak. Hon är driftig, envis och har ett underbart sinne för humor. Regler är inte oviktiga, men hon tvekar inte att bryta dem om hon måste. Och hon har någon sorts mörk hemlighet.

Vi får följa både Ruth och Greg, när de på varsitt håll försöker lösa fallet. Eller fallen, faktiskt. Det är nämligen två. Insprängt i kapitlen finns även mördarens tankar. Språket är effektivt och fullt av kriminaltekniska uttryck, det är nästan som att titta på ett avsnitt av CSI. Det viktigaste är dock att här finns mycket humor och träffsäkra beskrivningar av både folk, saker och företeelser. Det låter kanske konstigt, men det händer ganska ofta att jag fnissar.

Boken utspelar sig i Liverpool, vilket nog får ses som ganska ovanligt. I alla fall för mig. Jag får ingen större känsla för miljön, trots att jag har varit i Liverpool. Förmodligen rörde jag mig inte på samma ställen, men floden och vissa byggnader känner jag igen.

Jag kan tycka att stilen påminner lite om James Oswald, bara lite snällare. Morden är brutala, men man får inte direkt några riktigt råa detaljer. Det är helt otroligt spännande och nästan omöjligt att sluta läsa, trots en liten svacka någonstans i mitten. Jag vill absolut inte kalla den för förutsägbar för helt säker var jag inte förrän mot slutet, men en misstänkt var så uppenbar att jag snabbt avfärdade den. Dessutom var jag ganska säker på mördarens kön och då fanns egentligen bara en möjlig. Det var onekligen intressant att följa Ruth och Greg för att få veta om jag hade rätt.

Det gläder mig att läsa att detta ska vara första delen i en serie för detta passar mig som handen i handsken och jag vill läsa mer om Ruth Lake, kollegan Tom Ivey och granntanten Peggy Connolly.

Boktipset hade inget estimerat betyg och inga betyg var heller satta.
Goodreads hade den 4,23 i genomsnitt (beräknat på 43 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Splinter in the blood: Ingen.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag måste säga att jag inte alls tänkte på humor i just den här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller, i den svenska översättningen. Jag vet inte om det har redigerats bort eller försvunnit med språkbytet. Synd är det i alla fall, tonen var en helt annan i den här.

      Radera