tisdag 24 april 2018

Veckans topplista: Exotiska länder

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Exotiska länder.

Jaha. Vad exakt är nu ett exotiskt land? Jag tror att jag väljer att tolka det som exotiska platser i stället och då exotiska för mig. Det är alltså högst personliga val.

1. Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro. Utspelar sig i Argentina och ja, det finns dödsfall i den och nej, det är ingen deckare.
2. Shantaram av Gregory David Roberts. Här vimlar det av exotiska platser, bland annat Indien där allt börjar.
3. Evig natt av Michelle Paver förflyttar oss till kalla, mörka Spetsbergen.
4. Idijärvi-trilogin (Middagsmörker, Gryningsstjärna, Midnattsljus) av Charlotte Cederlund handlar om en Skåne-tjej som flyttar långt upp i norr, till samerna.
5. Kolbarnet av Monica Kristensen utspelar sig på Svalbard.

24 kommentarer:

  1. Jag har läst Shantaram och Kolbarnet och har två av de andra. Evig natt sägs vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evig natt är en spökhistoria, skulle man kunna säga. Bra är den, ja :)

      Radera
  2. tack för tips, mina exotiska länder:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/04/exotiska-lander-topplista.html

    SvaraRadera
  3. Torsdagsänkorna har jag också med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med den så ofta det går :)

      Radera
  4. Gillar Pavers böcker om de kalla exotiska platserna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evig natt är den enda jag har läst, än så länge.

      Radera
  5. Tack för tipsen. Jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  6. Har läst 1, 2 och 5. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  7. Shantaram och fortsättningen står för evigt på min läslista. Evig natt har jag läst. Torsdagsänkorna lägger jag till läslistan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsättningen på Shantaram är jag tveksam till om jag någonsin kommer att läsa. Nog för att Shantaram var bra, men den var på tok för ordrik och lång. Fortsättningen verkar vara likadan.

      Torsdagsänkorna tror jag att du skulle gilla :)

      Radera
  8. Tack för trevliga tips. Shantaram har jag lagt fram och har tänkt läsa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tar lite tid att ta sig igenom, men för det mesta är den bra.

      Radera
  9. Hm, inte läst någon på din lista, men Torsdagsänkorna står i alla fall på läslistan....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tyckte jag väldigt mycket om :)

      Radera
  10. Svar
    1. Jag vill läsa de andra delarna också.

      Radera
  11. Charlotte Cederlunds böcker måste jag ta tag i. Har läst första, men inte resten.

    SvaraRadera