lördag 10 augusti 2013

Bokenkät

En liten enkät är alltid bra att ta till en dag när man inte alls vet vad man ska skriva om. Den här hittade jag hos C.R.M. Nilsson för en evighet sedan.

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Jag kan nog bara komma på en enda författare som jag absolut vill ha nu, med en gång och det är Mr King.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?
Samma författare som under punkt ett, Stephen King, är solklar etta med 57 böcker. Dean Koontz är tvåa med 43 och trea kommer ingen mindre än Agatha Christie med 41 stycken.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?
Jag får tips varenda dag i stort sett, men eftersom jag ligger så långt efter i läsningen så är det sällan jag läser riktigt nya böcker. Därför är det senaste tipset som jag kan ha någon åsikt om Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro. Det tipset fick jag först från Tina O och jag älskade boken.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Jag gav min mamma några inte så älskade böcker av Mats Ahlstedt och Ramona Fransson som hon fick för ett tag sedan. Hon älskade dem.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej. Jag har inte lånat böcker på biblioteket sedan jag var med i den nordiska läsutmaningen.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?
Jag har precis börjat läsa Den nya människan av Boel Bermann. En dystopi som börjar med att det inte längre föds några barn. Ingenstans i hela världen. Tre år senare så startar barnafödslarna igen. Men är de verkligen riktiga barn?

15 kommentarer:

  1. Intressant läsning. Claudia Piñeiro ingår i min bokfemma, inte riktigt varit på hugget när det gäller Torsdagsänkorna, men blev lite mer sugen efter att ha läst din recension.:)

    SvaraRadera
  2. Blir lite sugen på att göra enkäten jag med! Hos mig är det nog Ed McBain som har flest platser i hyllan!

    SvaraRadera
  3. Ed McBain och jag har nog aldrig kommit riktigt överens. Har försökt med flera böcker, men det är något där som inte lockar mig.

    SvaraRadera
  4. Oj så många King böcker! Har du läst alla? Vilken är den bok som man verkligen BÖR läsa av alla hans verk? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla Kings böcker utom två är lästa. Jag har ju samlat sedan mitten av 80-talet när jag läste min första King-bok så jag har liksom följt honom hela tiden :)

      Jag skulle vilja säga att man bör läsa Det mörka tornet-serien, men för att få riktigt utbyte av den så bör man ha läst flera av de andra. King är lite speciell på det viset, han bakar gärna in sina andra verk i böckerna :)

      Han har skrivit så många olika sorters böcker, så även om man inte gillar skräck (Varsel eller Jurtjyrkogården) eller fantasy (Pestens tid eller serien om Det mörka tornet) eller vampyrer (Staden som försvann) så finns det en och annan godbit (Den gröna milen eller Flickan som älskade Tom Gordon). Eller varför inte mastodontromanen Under kupolen, som är helt omöjlig att genrebestämma.

      Radera
    2. Jag har läst Flickan som älskade Tom Gordon och älskade den! Sen läste jag Blaze och den gillade jag inte alls. Men sen läste jag Dimman och den gillade jag också. Sömnlös gjorde mig sömnig, men när den äntligen var slut så insåg jag att den var väl okej ändå. :)

      Radera
    3. Blaze är nog inte en av hans bästa böcker, nej.

      Han har ju skrivit ganska många böcker och för mig är det väl så att de alltid är läsvärda, även om inte alla är briljanta :)

      Du kanske skulle prova med Den gröna milen?

      Radera
  5. Roliga frågor, de lånar jag kanske nån dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är bra att ta till när man inte riktigt vet vad man ska skriva om :)

      Radera
  6. Hemskt trevlig den här enkäten. Snor den nog tror jag :) Men kan inte komma över att du har FEMTIOSJU King-böcker i hyllan!?! Helt fantastiskt (och känner mig helt klart lite avis samtidigt)! Ligger helt klart i lä och känner genast att jag måste köpa in en ny :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju läst King sedan mitten av 80-talet och köpt på mig efterhand, så egentligen är det inte speciellt konstigt. Men jag är väldigt glad och stolt över min samling :)

      Radera
    2. Det ska du absolut vara!! Helt fantastiskt :D

      Radera