söndag 25 augusti 2013

En smakebit på søndag: Spelaren

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har äntligen kommit mig för att börja läsa serien om Myron Bolitar av Harlan Coben. Första delen heter Spelaren (Deal breaker) och så här står det på baksidan:
När den unga Kathy Culver spårlöst försvinner från universitetsområdet står alla handfallna. Det enda spår som finns efter henne är ett par trosor slängda i en soptunna och polisen lägger till slut ned utredningen i brist på bevis. Ett år senare är Kathys pojkvän, quarterbacken Christian Steel, i starten av en lysande fotbollskarriär när han plötsligt får ett samtal ifrån någon som utger sig för att vara den förvunna Kathy. Är hon trots allt i livet?

Sportagenten Myron Bolitar gör allt för att hjälpa sin skyddsling och när Kathys far sedan bli mördad inser han att det är något som inte står rätt till. Tillsammans med sin kompanjon, den egocentriske kampsportsfanatikern Win, dras han in i en härva av orent spel och snabba kast. Vad har egentligen hänt Kathy och går det att hitta hennes fars mördare? Till slut tvingas Myron spela ett mycket högt spel i jakten på sanningen.


Smakebiten kommer från sida 47.

Telefonen ringde.
     Han ryckte åt sig telefonen som om den var en lös boll på planen. Telefonen ringde upp numret - precis som den gravida kvinnans på tv. Efter fjärde signalen svarade någon.
     En telefonsvarare.
     En röst sa: "Hej. Vi är inte inne just nu. Lämna gärna ett meddelande efter signalen, så ska vi se till att ringa upp. Tack."
     Luren gled ur Christians hand. En iskall hand smekte hans nacke. Ett ljud - en sorts halvkvävt läte - lämnade hans läppar. Christian försökte forma ljud med dem, men det kunde han inte.
     Telefonsvararen. Rösten.
     Det var Kathy.

46 kommentarer:

  1. Spennende smakebit, denne boken må jeg sjekke ut nærmere! Fikk lyst til å lese enda mer etter å ha lest ferdig smakebiten :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar Coben böcker om Myron Bolitar mycket. De är både lite spännande och väldigt underhållande.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebit och boktips! Den verkar kuslig men spännande.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra bok! Jag har läst flera böcker av Coben så jag ska nog också läsa Spelaren någon gång. Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna verkar i alla fall vara bättre än mitt förra möte med honom.

      Radera
  5. Det var en spännande smakebit! Jag börjar bli alltmer nyfiken på Cobens böcker... Kanske måste jag sätta upp dem på läslistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två till i hyllan här, så jag hoppas verkligen att denna är bra :)

      Radera
  6. Jeg likte serien om Myron Bolitar veldig godt, så du kan glede deg til fortsettelsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns väldigt bra just nu i alla fall.

      Radera
  7. Den lät spännande, jag kanske borde sätta upp Cobens böcker på min läslista jag med :)

    SvaraRadera
  8. Spännande! En vacker dag blir nog också jag såld på spänningsromaner. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan ju inte gilla allt och just spänningsromaner kan ju ha väldigt skiftande kvalitet.

      Radera
  9. Spännande! Har några böcker av Coben i hyllan men än så länge olästa. Måste uppenbarligen bli ändring på det för det här lät spännande.

    SvaraRadera
  10. Hm, jag tror jag läst denna, men minnet är kort. Maken har rätt många Coben (på engelska). Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar säga att minnet är bra. Men kort :) Det är nog ingen bok som kommer att lämna något bestående efter sig, men det är spännande för stunden.

      Radera
  11. Denne må jeg sjekke ut så tusen takk for smakebit og boktips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan kommit halvvägs nu och det är faktiskt ganska bra :)

      Radera
  12. Jeg har lest en del bøker av Coben, men ingen av de med Myron Bolitar, det fikk jeg lyst til nå, tusen takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta verkar faktiskt kunna vara något som passar mig :)

      Radera
  13. En spennende smakebit! Jeg har lest mye av Harlan Coben, men ikke i rett rekkefølge :-) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan ett tvångsmässigt behov av att läsa serier i ordning :)

      Radera
  14. Mer krim tips...Jeyyy!:) Takk for spennende smakebit!
    Ønsker deg en god søndag! Kos deg videre med den spennende boken!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar inte alls Cobens serie om Molitar! Tycker han är mycket bättre i sina fristående thrillers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge känns denna väldigt mycket bättre än den jag läste för... ja, ganska många år sedan. Jag tror det var en fristående.

      Radera
  16. Oi, for en spennende smakebit! Og beskrivelsen av boken. Det er nå jeg skulle ønske jeg hadde mange flere timer til å lese bøker. Men nå begynner jeg å kjenne igjen denne forfatteren etter å ha lest mye bra om hans bøker. takk for boktipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja ha ett heltidsjobb som gick ut på att läsa böcker :)

      Radera
  17. Jag har läst en bok med Bolitar i huvudrollen men jag kommer inte ihåg vad boken hette. Det beror nog förmodligen på att jag är mer förtjust i Cobans fristående böcker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se om jag ger hans fristående någon mer chans efter denna :)

      Radera
  18. Jag har läst två böcker av honom som jag gillade, vill verkligen läsa flera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken är skriven 1995, tror jag och bara jag tar på mig 90-talsglasögonen så funkar det :)

      Radera
  19. Har läst annat av Coben och gillat det jag läst, den här serien står på min läslista, tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har del två och tre redan så jag antar att jag kommer att fortsätta ett tag till :)

      Radera
  20. Dette var en spennende smakebit! Takk for tips :)

    SvaraRadera
  21. Boken verkar spännande, det var en ruskigt stycke;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är faktiskt helt OK, säger jag glatt överraskad :)

      Radera