tisdag 27 augusti 2013

Topp Tio mest minnesvärda bi-karaktärer


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Most Memorable Secondary Characters.

Fy, det här var svårt. Vilka kan man egentligen räkna till birollsinnehavare? Och minnesvärd? Det behöver ju inte vara positivt... Nåväl, jag försöker väl då.

1. Cathbad, Ruths mystiske kompis i Elly Griffiths böcker.
2. Parvaneh, Oves granne i boken av Fredrik Backman.
3. Marvin, den djupt deprimerade roboten i Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams.
4. HAL, den väldigt otäcka datorn i Arthur C. Clarkes rymdodyssé.
5. Billybumlaren Oy i Stephen Kings Det mörka tornet-serie (och vad en billybumlare är har jag ingen aning om).
6. Anna-Maria Mella, polisen i Åsa Larssons böcker om Rebecka Martinsson.
7. Jag bara måste ta med katten i En man som heter Ove också. Jag fullkomligt älskar den katten.
8. Arvid i Utvandrareposet av Vilhelm Moberg.
9. Severus Snape i Harry Potter-böckerna.
10. Aragorn i Sagan om ringen.

14 kommentarer:

  1. Vi kommer ha några gemensamt sen när jag postar min lista ;) Bland annat Parvaneh, som jag hade glömt, men självklart måste hon var med på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parvaneh var en av de första jag kom på :)

      Radera
  2. Anna-Maria Mella är en av mina favoriter också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag är egentligen inte säker på att hon kan kallas en bi-figur, hon har ju en ganska stor roll :)

      Radera
  3. Snape och Aragorn äe favoriter hos mig med :)

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag har så svårt för namn så skippade jag dagens Top Ten men nu när jag ser din lista inser jag att det kanske inte hade varit så svårt... I tankarna kom jag till Hermione, sen var det stopp. Parvaneh borde ju varit given!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *smack i pannan* Hermione... hur kunde jag glömma henne?!

      Radera
  5. Parvaneh! Klart att hon ska vara med! Henne tänkte jag på, men glömde visst bort henne när jag skrev listan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men , inte kan man glömma Parvaneh ;)

      Radera
  6. Åhh, jag gillar massor av de där jag med! Marvin är ju hur kul som helst i all sin deppighet. Och Cathbad vill jag ha som kompis. Och gärna Parvaneh och Anna-Maria oxå. Hellre Anna-Maria än Rebecka faktiskt...

    Och katten, den katten vill jag ha! Den får gärna flytta in här hos oss, den är ju hur cool som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cathbad, Parvaneh och Anna-Maria hade jag gärna varit kompis med.

      Katten ja, jag älskar verkligen den katten :)

      Radera
  7. Aah, Cathbad. Jag gillar verkligen honom. Han och Nelson är mina favoritbifigurer i böckerna om Ruth Galloway. I Åsa Larssons böcker är Sivving min absoluta favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sivving glömde jag bort, det var alldeles för längesedan jag läste de där böckerna.

      Radera