fredag 2 augusti 2013

Bokbloggsjerka 2 – 5 augusti

Det är fantastiskt bra att Annikas bokbloggsjerka finns, annars hade jag knappt vetat vad det är för dag.

Veckan uppgift är: Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc?

Naturligtvis har jag gjort det, nästan varenda bok jag läser lär mig massor. Det är svårt att precisera vilka och vad, men några som jag kommer ihåg speciellt kan jag ju ta upp.

Arne Dahls böcker om A-gruppen är oerhört lärorika och jag lärde mig en hel del om Chiosmassakern 1822, skillnaden mellan kakafoni och kakofoni, erinnyer och mycket, mycket annat.

Massor av historia har jag fått mig till livs genom att läsa Kent-sagan av John Jakes och serien om familjen Lavette av Howard Fast (ja, de här gillar jag att ta upp varje gång det är möjligt).

Till och med Dan Brown har jag lärt mig massor av, mest konst då.

Jag vet att det finns mängder av författare och böcker som jag hade kunnat ta med här, men det är svårt att komma ihåg alla.

32 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Arne Dahl, kanske borde göra det snart i så fall. Håller med om att man lär sig av nästan varenda bok man läser! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Arne Dahls böcker lär man sig massor. Och bra är de också :)

      Radera
  2. Jag hade också med Dan Brown :)

    Arne Dahl har jag bara läst någon enstaka av, borde kanske läsas i ordning för att komma in i dem bättre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dan Brown var riktigt populär den här veckan :)

      Böckerna om A-gruppen blir nog bättre om man läser dem i ordning, det händer ju en del med karaktärerna och deras liv.

      Radera
  3. Asch! Att jag glömde Dan Brown! Hans böcker har lärt mig massor!:).

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ja, han brukar ju bli ganska sågad av "de som vet bättre", men själv har jag lärt mig massor :)

      Radera
  5. Får slå upp kakafoni och kakofoni nu då :) Håller med, tycker jag lär mig överallt även om mycket glöms av nästan lika fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tydligen alltid haft fel för mig, men nu vet jag vilket som är rätt :) Vissa saker kommer jag ihåg, men mycket lagras på något väldigt svåråtkomligt ställe.

      Radera
  6. Dan Brown tänkte jag med på, där hålls det inte igen på utbildande fakta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ibland kan det till och med bli lite för mycket :)

      Radera
  7. Dan Brown dök upp inne hos mig också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han fick vara med på många ställen den här veckan :)

      Radera
  8. Så vad ÄR skillnaden mellan kakafoni och kakofoni? Kakafoni känns som det ord man känner igen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så trodde jag också, men det var fel. I alla fall om man menar något som låter illa.

      Radera
  9. Visst lär man sig ur alla slags böcker!

    SvaraRadera
  10. Arne Dahl är en sann folkbildare och skriver dessutom kanonbra böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hans böcker är en härlig blandning av nytta och nöje :)

      Radera
  11. Ja visst lär man sig något av det mesta man läser. Ibland är det fakta och ibland medmänsklighet. Ibland kanske också ett intresse väcks, så att man går vidare med mer efterforskningar i ämnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det behöver inte alltid vara fakta man lär sig, även de så kallade mjuka värdena får man ju med sig.

      Radera
  12. Det är lite med tjusning att läsa, man lär sig alltid något.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de flesta böcker ger en ju något.

      Radera
  13. Dan Brown kom med på min lista också. Han skriver böcker som får en att vilja lära sig ännu mer än den fakta som beskrivs och förklaras, tycker jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, aldrig har jag googlat så mycket som när jag läste Da Vinci-koden :)

      Radera
  14. ja man lär sig verkligen massor genom läsningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för att inte tala om alla ord man sätter i sig :)

      Radera
  15. Dan Brown hade jag glömt. Massor av konst, religion och Italien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag funderar på att använda hans böcker som reseguider :)

      Radera
  16. Jag är också förtjust i Arne Dahls böcker.

    SvaraRadera