torsdag 1 augusti 2013

Min litterära resa i juli 2013

Juli blev en bra läsmånad till slut, trots att jag under en hel vecka inte läste en enda bokstav. En vecka då jag var fullt upptagen med att göra en litterär resa i verkligheten. Allt från Beatrix Potters lilla stuga till Shakespeares födelsehem och grav avverkades.

Månaden började lite splittrat, då jag dels befann mig i andra världskrigets Leningrad (Sankt Petersburg) och dels i nutidens USA. Personerna och händelserna i Leningrad är en saga som berättas för människorna i USA. Nutiden är mest söt-sliskig och behållningen är den där sagan. (Den frusna trädgården)

Nästa stopp är Katrineholm i slutet av 1800-talet. Här får jag uppleva en stads födelse, tack vare järnvägen, och de ofattbara villkor som kvinnorna levde under. Det är fattigt, mörkt och smutsigt. (Häxringarna)

Under nästa resmål attackeras jag av zombies, heliumballonger och systemet. Ett veritabelt frosseri i sargade människokroppar. (Bländverk)

Resan går vidare till England och här delas det upp i 1984 och 2004. En femtonåring hittas mördad 1984 och en klasskamrat till offret fälls för mordet. Magi är inblandat i allra högsta grad. Så även avundsjuka och missunsamhet. (Weirdo)

Det är mycket tidsresor den här månaden och nästa stopp är 60-talets amerikanska söder. Att vara svart var inte lätt. Att vara kvinna var inte heller en dans på rosor. Att vara svart kvinna var ungefär det värsta som kunde hända. Här får jag lära mig hur en svart hushållerska hade det och hur elaka de vita kvinnorna kunde vara. Ändå genomsyras alltihop av hopp. (Niceville)

Återigen är det dags för mord och elände när jag stannar till hos Hammarbypolisen. De har många olika fall att lösa, bland annat hittas en sextonåring strypt på Finlandsfärjan, en död kvinna hittas längs ett joggingstråk och ett svårt medtaget spädbarn en bit ifrån och en treåring som plötsligt finner sig vara övergiven och inlåst i sin lägenhet. (Mamma, pappa, barn)

Nästa stopp sker både i bokens värld och (nästan) i verkligheten. Kroppsligt befinner jag mig bara en liten bit från Peak District där någon springer omkring i nationalparken och överfaller kvinnor. Ben Cooper gör sitt bästa för att komma överens med Diane Fry. Det går så där. Även lösningen på fallet blir det lite sisådär med och jag har nog fler frågor än svar när allt är över. (Jungfrudansen)

Månadens sista resa börjar i en liten by vid Eufrat 1945 och avslutas i London 1992. Eller egentligen är det svårt att veta för det hoppas friskt mellan både berättarperspektiv och årtal. I alla fall får jag på nära håll uppleva en kurdisk pojkes vånda när han upptäcker att hans mor har en kärleksaffär. Hur man kan tala om heder i samma andetag som mord är för mig en gåta. (Heder)


Visa Juli 2013 på en större karta

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är alltid intressant att faktiskt se på en karta vilka platser man har "besökt" :)

      Radera
  2. Så mange spennende steder du har besøkt :)

    SvaraRadera
  3. Jätterolig grej med kartan! Bra sätt att åskådliggöra alla de platser man får besöka när man läser. För min del blir det Kanada, Finland, Nordafrika, Korea och Frankrike under sommaren. Tänker helt klart härmas så småningom. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra spridning du har! Du är välkommen att härmas hur mycket du vill :)

      Radera