måndag 5 augusti 2013

Tematrio - Resfeber

Nu känns det som att det var väldigt längesedan jag var med på Tematrion från Lyran, men nu är det dags igen. Veckans uppgift: Berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer äventyrlig art.

Det här är ju svårt, det finns mängder av böcker jag skulle vilja ha med här, men jag får försöka sålla lite.

1. Röde Orm av Frans G. Bengtsson kan man verkligen kalla äventyrlig. Först shanghajas han, sedan hjälper han till att plundra en borg, blir tillfångatagen och får jobba som galärslav. Och det är bara en liten del av allt som händer.

2. Den långa flykten av Richard Adams handlar visserligen om kaniner, men reser gör de. Eller snarare flyr kanske. Spännande är det i alla fall. Och sorgligt.

3. En Tematrio om resor måste ju innehålla en bok av Jules Verne och den här gången väljer jag Till jordens medelpunkt. Resan går till Island och sedan vidare till, ja, jordens medelpunkt.

24 kommentarer:

  1. Jules Verne slukade jag som barn, jag undrar hur de skulle hålla för omläsning med vuxenögon. Har du läst dem nyligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade också allt av Jules Verne, men någon omläsning har jag inte vågat mig på. Egentligen borde man nog, jag tror de håller :)

      Radera
  2. Tre jättebra tips!

    Jag älskar Jules Verne och jag tror de flesta går att läsa om - om inte annat är de jätteintressanta tidsdokument. Jag läste "Jorden runt..." rätt nyligen och den var lika spännande då också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att jag skulle gilla Jules Vernes böcker som vuxen också. Det är kanske dags att prova :)

      Radera
  3. Åh, Röde Orm var det länge sedan jag läste men den är verkligen speciell. Ljudboken med uppläsningen av Gunnar SJöberg är superbra och jag har för mig att den finns som seriebok också. Kul med böcker som håller i olika format!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och länge har Röde Orm hållit också, välförtjänt :)

      Radera
  4. Röde Orm finns på min trio med. Hade jag tänkt på den långa flykten så hade den också varit möjlig, älskar den boken. Till jordens medelpunkt är en av de Verne-böcker som jag inte läst. Planerar en islandsresa nästa sommar, borde kanske ta den först :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den långa flykten är en bok som för alltid kommer att finnas kvar hos mig, tror jag. Helt enkelt fantastisk.

      Det är inte så mycket Island man får uppleva i Till jordens medelpunkt, det mesta sker liksom inne i jorden :)

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dessa men borde kanske testa, de räknas ju nästan som klassiker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske de gör :) De är helt klart värda att läsa allihop.

      Radera
  6. Hej, trevligt att "träffas"! Självklart är du välkommen på nästa bokbloggsträff! Har du Facebook? Det är nämligen där vi bestämmer om träffarna. I så fall kan du gå med i den gruppen som jag länkade till på min blogg. Om inte så fixar vi det på annat sätt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen Facebook för mig, men Julia brukar alltid meddela mig när det är något på gång :)

      Radera
  7. Jag läste Den långa flykten om och om igen när jag var barn. Fattar inte att jag fortfarande inte läst Röde orm, den har stått på min Att läsa-lista i 30 år. Minst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Den långa flykten en gång, jag vet inte om jag klarar en gång till. Slutet kunde jag knappt läsa genom tårarna.

      Röde Orm överraskade mig fullständigt, den var mycket bättre än vad jag hade trott :)

      Radera
  8. Jag gillar också Jules Vernes böcker och speciellt Jorden Runt på 80 dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kan ha läst så gott som alla i tonåren, men kan nog inte plocka ut en favorit.

      Radera
  9. Jag har läst tvåan och trean och de handlar verkligen om resor av det äventyrligare slaget!

    SvaraRadera
  10. Snöade in på Jules Verne totalt redan när jag såg frågan, han är verkligen bra på äventyrliga resor. Och håller fortfarande att läsa i vuxen ålder :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag snart måste läsa om något :)

      Radera
  11. Jules Verne kunde man förstås ha haft med i sitt svar. Men det var så himla längesen jag läste någon bok av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst honom på evigheter, men jag tänker ofta på hans böcker :)

      Radera
  12. Åh, den långa flykten glömde jag. Jules Verne finns nu på min lista tack vare tematriot:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den långa flykten är ju helt fantastisk.

      Radera