lördag 17 augusti 2013

En litterär resa. På riktigt.

I somras var jag på en väldigt efterlängtad resa till norra England. Vad jag inte var riktigt på det klara med innan resan var att det vimlade av litterära resmål just där. Så här är ett litet smakprov av vad vi hittade på.

Resan började i Liverpool (nja, vi landade i Manchester) och vad gör man i Liverpool? Tittar på fotboll. Ja, det gör man ju, men tyvärr inte vi. Besöker kända Beatles-platser? Ja, det gjorde vi och jag bara måste dela med mig av det också.

Det första egentliga stoppet var i Grasmere, Lake District. Här bodde tydligen William Wordsworth. I detta lilla charmiga hus, Doves cottage, bodde han med fru och fem barn, tills de flyttade till något större.

I Grasmere, som var en fantastiskt vacker liten by, fanns också en liten park till hans ära. Alldeles innanför grinden till parken, som heter Daffodil garden, efter Wordsworths dikt, ligger en sten med några rader från just den dikten.
I wandered lonely as a Cloud
That floats on high o'er Vales and Hills,
When all at once I saw a crowd
A host of dancing Daffodils;

I Grasmere finns också hans grav.

I Hawkshead gick han i skolan, efter att hans mor gått bort. Det var inte en vanlig skola med dagens mått, de drack öl och rökte och de enda ämnen de studerade var latin, grekiska och matematik.


När man är i norra England måste man ju så klart också besöka Hill Top Farm, där Beatrix Potter bodde och skrev sina fantastiska böcker.

Efter att hon hade gift sig skaffade hon det här huset (det vita), där hon bodde tillsammans med familjen, men hon fortsatte att arbeta i det gamla huset.

I Bowness finns The World of Beatrix Potter Attraction, en fantastisk liten värld med alla Potters små djur.



En extra bonus för mig var att vi passerade Goathland när vi åkte ångtåg till Whitby. Goathland station är stationen i Hogsmead där Hogwarts-expressen stannar.

Någonstans i den här lilla idyllen som heter Whitby tyckte Bram Stoker att det var lämpligt att Dracula hoppade i land.

Ett besök i Stratford-upon-Avon gjordes naturligtvis också och strax utanför den byn ligger Anne Hathaways cottage.

I det här huset sägs det att Shakespeare själv föddes och växte upp.

Och här ligger han begravd.

I Stratford finns det här lilla pittoreska biblioteket. Så skulle de se ut här hemma också. Hur det ser ut inuti vet jag tyvärr inte.

28 kommentarer:

  1. Wow! Vilken otrolig upplevelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resor är fantastiska för de där minnena är oskattbara :)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det var fantastiskt och inte en enda rad läste jag på hela veckan :)

      Radera
  3. Wow vad häftigt. Något sådant skulle jag också vilja göra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det kul med alla upplevelser, men det största för mig var nog ändå att komma till Liverpool :)

      Radera
  4. Det låter som en riktig drömresa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och detta är ändå bara en liten del av den :)

      Radera
  5. Svar
    1. En vecka full av upplevelser. Och öl :)

      Radera
  6. Fantastisk fine bilder! Jeg skal til Liverpool i oktober og da blir det masse fotball (mannen min er en stor fan av LFC), men jeg skal nok få til litt bokshopping også :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till min stora besvikelse så tittade vi inte ens på fotbollsarenan (tyvärr var det ju fel säsong för fotboll), Liverpool var mitt allra första utrikes favoritlag så det var väldigt speciellt att bara vara i stan. En väldigt fin stad för övrigt :)

      Radera
  7. Och jag som bor 20 minuters bilresa från Manchesters flygplats har sett nästan inget alls av detta. Dove Cottage och Grasmere. Det är allt. Fast jag har varit i Haworth och hälsat på systrarna Brontë.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, man blir hemmablind. Ibland måste man tvinga sig att turista på sin egen bakgård :)

      Radera
  8. Vilken rolig semester det verkar som! :)

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder och vilken semester det verkade vara :)

    SvaraRadera
  10. Härliga bilder, låter som en kul resa att göra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och till och med i England var det högsommar och rekordvarmt :)

      Radera
  11. Låter som en kul resa. Underbara foton, blir så sugen på en Englandssemester.

    SvaraRadera
  12. Åh vad fint! Vi var ju i Lake District 1988 och fotvandrade. Jag blir helt nostalgisk:-) Då förälskade vi oss också i Wordsworth och vi har fortfarande den dikten på väggen hemma. Ni verkar ha haft en bra semester - kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att den här resan verkligen blev av för den var hur bra som helt :)

      Radera
  13. Låter som en helt underbar resa. Har varit på alla platserna utom Grasmere själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grasmere kan jag verkligen rekommendera, en vansinnigt mysig liten by och hotellet vi bodde på hade den mest fantastiska mat :)

      Radera