fredag 23 augusti 2013

Bokbloggsjerka 23 – 26 augusti

Första jerkan på första fredagen efter semestern. Känns bra att kunna förgylla den här dagen med Annikas bokbloggsjerka?

Veckan uppgift är: Finns det någon karaktär som bär upp sitt namn exceptionellt bra?

Det här var riktigt svårt, jag fick fundera hela vägen till jobbet. Jag vet att jag ibland lägger märke till namnen men det är väldigt sällan de faktiskt betyder något. Tror jag. Men faktiskt vet jag en karaktär, kanske inte för att namnet passar jättebra utan mer för att det var vansinnigt roligt. Hon hette nämligen Paige Turner (ja, jag vet, konstig humor, men jag är från Göteborg) och det var i boken Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde.

Ska bli kul att kolla vilka man har missat eller inte tänkt på.

34 kommentarer:

  1. Haha, ja Paige Turner kommer man ihåg! Av alla mina kompisar från lekis så minns jag bara namnet på en, hon hette Carolina Backe. Vi bodde i Uppsala så, med Carolinabacken centralt i stan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paige Turner fick mig att bryta ihop fullständigt :)

      Radera
  2. Jag har just beställt hem en Fforde, det verkar som det finns mycket att hämta i dem för en boknörd... Paige Turner är ett fantastiskt namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag påmind om att jag måste hitta fler böcker av Fforde :)

      Radera
  3. :)
    Jag skulle inte ha något emot att heta Paige Turner..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle det vara ett kul namn :)

      Radera
  4. Paige Turner är ett helt fantastiskt namn! Jag vill verkligen läsa Var är Jane Eyre?. Får nog önska mig den i julklapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en del passager där som lockade till relativt höga skratt :)

      Radera
  5. Haha, Paige Turner är väldigt fyndigt! Författaren måste ha skrattat för sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att läsa namnet flera gånger för att förstå att det faktiskt stod så :)

      Radera
  6. Jag vet inte om jag skulle vilja heta Paige Turner men roligt var det.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte lägga märke till namn, men det liksom bara hoppade ut ur boken.

      Radera
  7. Paige Turner var skoj! Jag gillar riktigt fyndiga namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyndiga namn är kul, då vet man att författaren tänkt till.

      Radera
  8. Haha Paige Turner var fiffigt. Själv förstår jag inte hur jag kunde missa Astrid Lindgrens karaktärer. Pippi Långstrump, Ronja Rövardotter osv..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, när man läst alla andras svar så ser man ju att det finns en hel del.

      Radera
  9. Svar
    1. Ja, och det är ju dessutom fullt möjligt att heta det här namnet, både Paige och Turner är ju "riktiga".

      Radera
  10. haha, tänk vad en promenad kan göra med en. bästa sättet att rensa huvudet. ps, roligt namn så jag förstår att du kommer ihåg det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta brukar lösa sig under promenader :)

      Radera
  11. Verkligen ett roligt och annorlunda namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle inte förvåna mig om det fanns fler i den boken, men detta är det enda jag kommer ihåg.

      Radera
  12. Paige Turner, vilket kul namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar otroligt bra i just den boken :)

      Radera
  13. Riktigt fyndigt med Paige Turner. Har ännu inte läst någon bok av denna författare men skulle vilja.

    SvaraRadera
  14. Hahaha, det var ett kanonroligt namn! Jag har fortfarande inte kommit på något namn, jag får fundera ett tag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en svår fråga och jag är glad jag kom på en i alla fall :)

      Radera
  15. Paige Turner, jättekul! Önskar att jag hade fiffig ordvis göteborgshumor, som jag kunde slänga mig med, får nöja mig med att uppskatta "konsten" istället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju ordlekar och har nog alltid gjort. Kanske är det något speciellt med luften där på Västkusten... och "konsten" är verkligen njutbar :)

      Radera
  16. Haha, ett väldigt underhållande namn ;)

    SvaraRadera
  17. Haha! Paige Turner var ju lysande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett av de bästa namn jag sett i en bok :)

      Radera