tisdag 16 oktober 2018

Veckans topplista: Skogen

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Skogen.

Det känns som att jag är förvirrad varje gång jag ska sätta ihop den här listan. Skogen? Det är ju ett ganska vitt begrepp det, men jag väljer böcker som på något sätt har mycket med skogen att göra.

1. Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King är varken skräck eller tjock, så det är en ovanlig King.
2. Doppler av Erlend Loe gjorde mig mest arg, men den är väldigt annorlunda.
3. Saeculum av Ursula Poznanski är kanske inte riktigt min genre, men den var bra.
4. Mörkrädd av Andreas Roman har nästan blivit läskigare nu när jag tänker tillbaka på den.
5. Gruvdamen av Daniel Svanberg innehöll en del saker som var läskiga.

30 kommentarer:

  1. Loes bok har jag läst, passar ju bra här.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst en enda men gruvdamen står i min bokhylla.

    SvaraRadera
  3. Doppler tyckte jag var riktigt kul!

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dessa. Mörkrädd kanske jag skulle våga läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörkrädd minns jag som väldigt spännande och snabbläst :)

      Radera
  5. Gruvdamen låter som en lite läskig bok. Saeculum vill jag läsa, har läst en del av hennes andra böcker och tyckt om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saeculum är den enda jag har läst av henne och jag vet inte om den gav mersmak, om man säger så.

      Radera
  6. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. King och Mörkrädd är väldigt bra.

      Radera
  7. Tack för tipsen. Jag har inte läst dessa.

    SvaraRadera
  8. Huuh Mörkrädd, den hade jag förträngt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var läskig, i alla fall minns jag den så.

      Radera
  9. Nämen här har jag inte läst någon. tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flickan som älskade Tom Gordon är en riktigt bra bok, den kan jag rekommendera.

      Radera
  10. Helt okända. Får s a s lägga dem bakom örat!

    SvaraRadera
  11. Oj har inte läst någon av dessa. Tack för tipsen! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte de mest välkända böckerna :)

      Radera
  12. Saeculum lät ju spännande - fast antagligen för läskig för en räddhågsen typ som jag. Doppler tyckte jag var gräslig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saeculum kanske är läskig om man är känslig, jag har svårt att bedöma det :) Doppler gjorde mig så arg så jag knappt ville läsa ut boken.

      Radera
  13. har inte läst dina. har läst annat av Erlend Loe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på att läsa annat av Loe, bara för att kolla hur han skriver annars :)

      Radera
  14. Men ja visst, Flickan som älskade Tom Gordon, som var så bra. Den tänkte jag inte på. Massor av skog att irra bort sig i där ju. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite märkligt hur tydligt man kommer ihåg vissa böcker och Flickan som älskade Tom Gordon är en av de där som jag faktiskt kommer ihåg när jag läste. Var jag satt, vad jag tyckte och kände :)

      Radera