onsdag 11 september 2019

"Bron" av Stephen Booth

Författare: Stephen Booth
Titel: Bron
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 353
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Corpse Bridge
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Ben Cooper och Diane Fry 14
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2016
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 14 augusti 2019




Första meningen: Skymningen hade börjat falla över Likbron när Jason Shaw kom fram till ån.

Baksidetext
Efter ett stökigt Halloween-firande i brittiska Edendale hittas en 35-årig kvinna död under Corpse Bridge, bron som förbinder Västra Derbyshire med en gammal begravningsplats i Staffordshire. När polisinspektör Ben Cooper, tillbaka på jobbet efter ett personligt trauma, anländer till brottsplatsen möts han av en makaber syn: en stor docka som vilar på en gravsten, snaror i skogen och en lerfigur föreställande markägaren, earlen av Mansby.

Under utredningens gång hittas ytterligare mordoffer på vägen till bron, och Cooper får hjälp av kollegan Diane Fry att nysta ut ledtrådarna i den alltmer bisarra gåtan som tycks präglad av både politik och gammal folktro. När de får höra om earlens planer att göra om gravfältet till en parkeringsplats, blir fallet mer invecklat. Finns det ett samband mellan dödsfallen och earlens planer? Handlar det om medvetet riktade mord, eller är det en sjuk seriemördare de har att göra med? Pressen ökar, och Ben vet inte vem han kan lita på. När utredningen når sin kulmen måste han fatta ett beslut som kan försätta allt - och alla - i fara.

Min kommentar
Den här serien om Cooper och Fry hittade jag väldigt sent och hade ganska många delar att läsa ikapp. 2016 läste jag elva stycken på ett år, vilket nog tyvärr medförde att jag fick något av en överdos. Jag kände att jag inte alls uppskattade allt som jag egentligen borde. Nu, efter ett uppehåll på drygt 2,5 år så var Bron ett väldigt trevligt återseende och det gick förvånansvärt snabbt att hitta tillbaka till Peak District-sinnet.

Miljön är helt fantastisk. Jag har aldrig varit i Peak District, men jag kan verkligen se bergen, hedarna och de här små byarna framför mig. Det som gör det lite jobbigt är att miljön inte riktigt stämmer med verkligheten eftersom författaren har slagit ihop byar, skapat nya och tagit sig lite andra friheter med geografin. Det tycker jag är synd.

Jag var tvungen att läsa på lite, om vad jag tyckte om de tidigare delarna, och jag tycker fortfarande att det är för lite av relationen mellan Ben och Diane. Även om det i alla fall är någon i Bron. Det är ju faktiskt för deras relation som jag läser de här böckerna (och lite för miljön också). Jag tycker om att Irvine och Hurst får ta lite mer plats nu också, det känns som att de börjar bli egna karaktärer nu och inte bara bihang till Cooper. Det som gör mig lite ledsen är att Murfin verkar försvinna ut ur handlingen, vilket kommer att bli lite tråkigt.

Det blir lite för många och för långa föreläsningar i Bron, allt från gammal adel till grävlingar som sprider tuberkulos avhandlas i detalj. Gammal folktro får också en släng av sleven. Jag hade rätt om att jag skulle uppskatta både miljöbeskrivningar och det långsamma tempot mer efter ett uppehåll, men ibland känns det nästan mer som en historielektion. Eller turistguide. Men jag gillar det. Faktiskt.

Jag tycker att det känns som att det finns en del lösa trådar kvar när boken är utläst och motivet känns ovanligt oklart för att vara en Booth. Och vad hände egentligen med Rob Beresford?

Att läsa de här böckerna är lite som att ta på sig en gammal favorittröja, det är tryggt och bekvämt. Det finns ingen nervpirrande spänning, utan det mesta liksom bara flyter på. Lite som Morden i Midsomer.

Goodreads hade den 3,80 i genomsnitt (beräknat på 1 011 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Bron: Midnatts ord, DAST Magazine och Annikas litteratur- och kulturblogg (engelska utgåvan).

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Varje gång jag läser dina recensioner tänker jag att jag ska göra ett nytt försök med den här serien. Men så kommer alla nya böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen problemet. När jag hittade dem så var inte bokfloden så stor, tycker jag. Det fanns liksom utrymme.

      Radera
  2. Låter som en deckare jag kanske skulle gilla. Jag ska kolla upp den, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är bra, men jag klarar inte att läsa för många i sträck :)

      Radera