söndag 29 september 2019

Smakebit på søndag: Begynnelse

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Hösten har kommit hemma i Sverige, men jag befinner mig i Spanien i 30-gradig värme. Det är aldrig fel. Jag tog med mig Carlos Ruiz Zafóns Vindens skugga, även om den nu utspelar sig i Barcelona som jag inte befinner mig i, men det är ju i alla fall rätt land.. Det tog evigheter för mig att ta mig igenom den och till min stora besvikelse så gillade jag den inte.

Nu har jag börjat läsa oktobers första bok, fast att det fortfarande är september, Begynnelse (Origin) av Dan Brown, som verkligen fångade mitt intresse direkt från start. Kanske mest tack vare en av "karaktärerna". En dator. Jag blev oerhört överraskad när jag upptäckte att även den här boken utspelar sig i Spanien. Det hade jag ingen aning om.

Min smakebit kommer från sida 199 i e-boken.
"Här?" Båttaxins kapten såg förvirrad ut. "Ni vill stanna här? Flygplatsen är längre bort. Jag köra er dit.
    "Tack, vi stiger av här", sa Langdon och följde Winstons råd.
    Kaptenen ryckte på axlarna och körde in till en liten bro med en skylt märkt Puerto Bidea. Strandkanten var bevuxen med högt gräs men såg ut att kunna beträdas. Ambra var redan på väg ut ur båten och uppför slänten.
    "Hur mycket blir vi skyldiga?" frågade Langdon.
    "Inte betala", sa mannen. "Er engelsman han betala förut. Kreditkort. Tredubbelt."
    Winston hade redan betalat. Langdon hade ännu inte vant sig vid att arbeta med Kirschs datorassistent. Det är som Siri på steroider.

22 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den enda av Brown jag inte läst.
    Spanien lät ju inte fel, om än lite varmt för min smak då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 grader är lite för varmt för min smak också, men det funkar ganska bra för det fläktar bra. Och så är vi mest i skuggan :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Denna har jag läst och den var riktigt bra tyckte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Temat i denna tilltalar mig väldigt mycket och så finns det lite AI också :)

      Radera
  3. Vad synd att du inte gillade Vindens skugga, men sådär blir det ibland. En kan inte gilla allt. Brown har jag läst en annan bok av och det var inte riktigt min kopp te. Tack för smakbiten och ha en skön semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju omöjligt att gilla allt, men det är lite synd att Vindens skugga inte var min grej.

      Radera
  4. Spanien och 30 grader låter härligt. Jag har faktiskt aldrig läst Brown. Synd att du inte gillade Zafon. Jag tyckte att den var rätt häftig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dan Brown är spänning på hög nivå och han får mig alltid att googla en massa saker. Det gillar jag :)

      Radera
  5. Den har jag läst, och den är inte dum, men inte Browns bästa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog svårt att komma upp i den nivå som, till exempel, Da Vinci-koden hade. Just den här boken tror jag att jag kommer att tycka rätt bra om ändå :)

      Radera
  6. Ja den har jag ju läst. Ska bli väldigt spännande att se vad du kommer att tycka och tänka om den. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i alla fall googlat flera gånger, det brukar vara ett bra tecken :)

      Radera
  7. Tillhör dem som inte läst Ian Brown, skämskudde? Spanien, härligt om du gillar värme, jag älskar alla höstfärger vi njuter av här uppe nu. Ja, jag läser högt för katterna och hundarna! Oftast på engelska eller finska för att hålla språket igång, men denna gång blev det på svenska...Tack för smakbit, glöm inte vätskepauserna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte man behöver en skämskudde för att inte ha läst Dan Brown, men han skriver onekligen intressanta och fantasieggande böcker.

      Radera
  8. jag har inte heller tagit mig igenom Vindens skugga. en bok med en dator som huvudperson låter intressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall skönt att jag inte är ensam om att inte tokälska Vindens skugga.

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Jag har bara läst de två första böckern om Robert Langdon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog de två bästa, men denna är väldigt intressant.

      Radera
  10. Jag började också med en bok jag hade tänkt läsa i oktober!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju liksom inte så många dagar kvar på september :)

      Radera
  11. Har läst något av Brown för länge sedan men kommer inte riktigt ihåg vilken bok det var. Det skulle inte vara dumt att vara i Spanien just nu. Ha en fortsatt trevlig semester. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite för varmt för mig här, egentligen, men det funkar. Myggen är nog värst. Det är omöjligt att sitta ute på kvällen.

      Radera