måndag 9 september 2019

Film: Fakiren som fastnade i ett skåp (2018)

Titel: Fakiren som fastnade i ett skåp
Originaltitel: The extraordinary journey of the fakir
Genre: Komedi
Regissör: Ken Scott
Manus: Luc Bossi, Romain Puértolas (bok)
Skådespelare: Dhanush, Erin Moriarty, Bérénice Bejo, Barkhad Abdi, Hearty Singh, Amruta Sant
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Frankrike | USA | Belgien | Singapore | Indien
Längd: 92 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 9 augusti 2019




Handling
Aja har bott hela sitt liv i Mumbai. Han uppträder på gatorna och människor tror att han har speciella magiska krafter. Efter att hans mamma dött beger han sig till Paris för att hitta sin pappa med en falsk 100-eurosedel i fickan. Första målet är den svenska möbelaffären som han drömt om att besöka sedan han var liten, där träffar han Marie som han direkt blir förälskad i. Aja upplever sedan en rad stora äventyr runt om i världen, ursprungligen i ett skåp, sedan en Louis Vuitton-resväska, en luftballong till Tripoli och en flyktingförläggning i Libyen.

Min kommentar
Jag har ju tidigare berättat om sambons jobb och filmhyllan där man kunde låna filmer. När jag såg Fakiren som fastnade i ett skåp på fotot så blev jag glatt överraskad. Jag gillade verkligen boken och hade ingen aning om att den har blivit film.

Den här filmen är lite som en indisk Hundraåringen, men inte alls lika överdriven (även om den inte heller är speciellt trovärdig). Dessutom är Aja mycket mer sympatisk (och godhjärtad) än Allan. Vi blev dock lite överraskade när det vid ett par tillfällen utbröt oprovocerade sång- och dansnummer. Jag gissar att de försökte klämma in lite Bollywood-känsla, men utan alla färger, särskilt med tanke på att Dhanush tydligen är en stor Bollywood-stjärna.

Ganska mycket av det som gjorde boken bra är borta (det varma kärleksfulla och alla kulturkrockar) och filmen är mycket mer tillrättalagd, vilket ju inte är så förvånande. Fakiren som fastnade i ett skåp är i alla fall en trevlig och underhållande bagatell.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 850 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 4 409 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar