söndag 22 september 2019

Smakebit på søndag: Vindens skugga

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Då har det äntligen blivit dags att ta tag i Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Det känns lite läskigt att börja läsa en bok som så många verkligen har gillat. Samtidigt som det är otroligt spännande. Jag hoppas att jag kommer att gilla den.

Min smakebit är från sida 81:
Hösten kom och vissna löv ringlade omkring som torra ormskinn på gatorna. Minnena från födelsedagsnatten hade fått blodet i mina ådror att svalna något, eller kanske var det livet som hade bestämt sig för att ge mig ett års andrum från mina barnsliga kärlekskval så att jag kunde bli vuxen. Till min förvåning upptäckte jag att jag nästan aldrig tänkte på Clara Barceló, eller på Julian Carax, eller på det där monstret utan ansikte som luktade bränt papper och påstod sig vara en förrymd romanfigur. November kom, och under en hel månad hade jag lyckats avhålla mig från att gå till Plaza Real för att försöka få en glimt av Clara i något av fönstren. Men jag ska erkänna att det inte var enbart min egen förtjänst. Bokhandeln hade börjat gå bra och vi hade mer arbete än vi klarade av på två personer.
    - Vi skulle behöva anställa någon som kan hjälpa oss med alla beställningar, sa pappa. Men det måste vara en mycket speciell person, halvt om halvt detektiv, halvt om halvt poet, en som inte kräver så mycket betalt och inte ryggar för omöjliga uppdrag.
    - Jag tror att jag har en perfekt kandidat, svarade jag.

26 kommentarer:

  1. boken väntar i min bokhylla, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som trodde jag var sist om att läsa den :)

      Radera
  2. Har läst ngt av författaren, men minns inte mer än att det handlade om en gammal bok. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ganska skönt att höra, faktiskt. De flesta kan inte tala sig nog varma om de här böckerna :)

      Radera
  3. Den har jag läst men funderar på omläsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, omläsning. Jag har nog inte läst om en bok sedan jag var liten :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Jag har läst en annan bok av honom och blev inte helt frälst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad jag tycker än så länge.

      Radera
  5. Den boken känner jag faktiskt inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den här väntar i min bokhylla. Har faktiskt inte läst något av honom än, så det är lite nervöst eftersom många tycks älska böckerna. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jätteläskigt att läsa en bok som så många älskar. Känner pressen liksom :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Jag är nyfiken på den här serie.

    SvaraRadera
  8. Minns den som otroligt bra, så tack för att jag blev påmind om det genom en smakbit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många tycker ju så. Väntar fortfarande på att den ska gripa tag i mig :)

      Radera
  9. Denna läste jag redan 2005 men måste erkänna att den inte satt sig särskilt i minnet. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  10. jag har heller inte läst boken trots påstötningar från alla håll. jag har till och med ett ex i sommarhuset och ett ex i hemmet, men det hjälper inte. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft den i bokhyllan sedan 2013, tror jag. Den har väntat på en resa till Barcelona, men den blir ju aldrig av så nu får den nöja sig med Spanien :)

      Radera
  11. Jag gillade den mycket. Den är helt klart speciell. Jag har trean på vänt hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se om jag fortsätter läsa de andra delarna.

      Radera
  12. Ska bli spännande att se vad du tycker! Och jag kan inte låta bli att tro att på ett jobb där man är halvt om halvt detektiv och halvt om halvt poet skulle jag kunna trivas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poetdelen känner jag inte passar mig perfekt, men detektiv är kul :)

      Radera
  13. Jag tror det är den jag har läst och blev sugen på att läsa resten av serien också men det blev inte av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu känner jag inte det där suget som gör att jag vill fortsätta läsa, men det kan bero på att mitt huvud är fullt av annat.

      Radera