måndag 16 september 2019

Film: I am mother (2019)

Titel: I am mother
Originaltitel: I am mother
Genre: Science fiction
Regissör: Grant Sputore
Manus: Michael Lloyd Green, Grant Sputore
Skådespelare: Clara Rugaard, Hilary Swank, Luke Hawker, Tahlia Sturzaker, Rose Byrne (röst)
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: Australien
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på Netflix 16 augusti 2019





Handling
Efter att mänskligheten har utplånats av en ospecificerad händelse startar roboten Mother upp sin återbefolkningsrutin, gömd någonstans i en bunker. En flicka, Daughter, växer upp under Mothers vård och utbildning. När Daughter är i tonåren knackar det plötsligt på dörren. Främlingen kommer med oroväckande påståenden.

Min kommentar
I am mother var det faktiskt en kollega som rekommenderade och även om det har dröjt länge innan jag följde rekommendationen så har den legat på lur i huvudet. Jag kan liksom inte rå för att jag är skeptisk mot Netflix filmer. Där finns ju så mycket... mindre bra filmer.

Etik och moral är huvudtema här, skulle man kunna säga. Som det ju så ofta är när robotar vs människa är inblandat. Jag brukar gilla filmer där man inte riktigt vet vad som pågår, vem man kan lite på och som skapar fler frågor än svar. Där har I am mother lyckats. Den påminner lite om andra, moderna sci-fi-filmer, men den känns ändå som en ny och egen historia.

Första halvan är lite klaustrofobisk och det är också här som ovissheten är som störst. Efter att främlingen har gjort entré så avtar kulminerar spänningen, när Daughter inte riktigt vet vad hon ska tro. Men det går inte att kväsa människans nyfikenhet och sanningstörst. Berättandet är väldigt långsamt, men jag tycker det är spännande. Nästan ända in i kaklet. Den tappar lite i slutet, men inte alltför mycket. Skådespelarna, de få som faktiskt agerar, är väldigt bra och trovärdiga.

Det går alltså att göra bra, snygg och intelligent film med en liten budget. I am mother får en fyra, för att jag inte kan sluta fundera på den. Sambon tyckte inte den skulle ha mer än en trea. Jag borde kanske inte längre bli förvånad, men den här filmen verkar inte gå upp på biograferna i Sverige. Återigen dumförklarar filminköparna den svenska befolkningen.



Letterboxd hade den 3,2 i genomsnitt (beräknat på 16 651 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 43 901 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan än så länge inte köpas.

4 kommentarer:

  1. Hm, en Netflixfilm som får en fyra av dig... Tål att kollas upp då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag tyckte bäst om med den var att den var så onetflix. Det var liksom inte bara yta :)

      Radera