fredag 6 september 2019

Månadsbokslut augusti 2019

Antal lästa böcker i augusti 2019: 8

49. Spegelstaden av Justin Cronin
50. Mörkret av Ragnar Jónasson
51. Böljelek av Johanna Limme & Martin Palmqvist
52. Bron av Stephen Booth
53. Även som död sig lik av Hans-Olov Öberg
54. Medan mörkret faller av Anna Lihammer
55. Den tysta patienten av Alex Michaelides
56. Dödens viskningar av Simon Beckett

Antal lästa sidor: 2798
Genomsnitt/dag: 90
Genomsnitt/bok: 349

Snittbetyg: 3,5
Ingående i serie: 6
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Kriminalroman: 6
Skräck: 1
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (9/12)
E-böcker: 0 (2/12)
Finish that series: 2 (13/18)
Hyllvärmare: 5 (30/36)
Vi möts igen: 0 (6/6)
Sist på serien?: 1 (4/6)

Kvinnor: 1
Män: 6
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 1

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 4
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Spegelstaden av Justin Cronin
Månadens överraskning: Spegelstaden av Justin Cronin
Månadens besvikelse: Den tysta patienten av Alex Michaelides
Månadens roligaste: Även som död sig lik av Hans-Olov Öberg
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Medan mörkret faller av Anna Lihammer

Kommentar:
Betygsmässigt blev även augusti lite av mellanmjölk, men det fanns ett par böcker som stack ut. Åt vardera håll, kan man säga. Sidantalet blev förvånande högt med tanke på att jag hade semester i två veckor. Jag brukar läsa mindre då, men i år så vände det tydligen. Jag hoppas det håller i sig.

Om juli blev en besvikelse vad gäller böcker som ingår i serier så blev augusti tvärtom. Hela sex böcker blev det. Två av dem ingår i Finish That Series-utmaningen och en av dem är den senast utgivna. Där ligger jag alltså fortfarande lite före. En bok i Sist på serien? blev det också så i den utmaningen ligger jag i fas. Den boken ingick även i Boktolvan och där ligger jag före. Hela fem hyllvärmare blev det och en av dem var en av de varmaste böckerna i hyllan. Om man säger så. Bara tre recensionsexemplar hann jag med, men för ovanlighetens skull så blev det också en biblioteksbok.

Fyra nya böcker hittade hem till mig, alla e-böcker så de tar ingen fysisk plats i alla fall. Ingen bok lämnade sin plats här hos mig.

Om månadens bästa: Spegelstaden hade kunnat få ett ännu högre betyg om vissa delar hade utelämnats/varit kortare.
Om månadens överraskning: Jag hade inte väntat mig att Spegelstaden skulle vara så bra efter besvikelsen över andra delen.
Om månadens besvikelse: Årets thriller-hajp? Nej, jag tycker inte att Den tysta patienten levde upp till det.
Om månadens roligaste: Det var på tok för lite roligt i augusti så Även som död sig lik hade inget egentligt motstånd.
Om månadens mysigaste: Inget mysigt alls, tyvärr.
Om månadens otäckaste: Det här var ett svårt val, men Medan mörkret faller fick mig faktiskt att må lite dåligt ibland.

2 kommentarer:

  1. Hm. Jag som fått höra att Den tysta patienten är fantastisk... Av personer som brukar ha liknande smak. Nu blev jag ju misstänksam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det kan bli förvirrande :) Den var inte dålig på något sätt, men för mig var den ingen thriller. En thriller ska ge mig högre puls, jag ska bli nyfiken och fundera. Inget av det hände.

      Radera