söndag 8 september 2019

Smakebit på søndag: Nightflyers

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en riktigt jobbig vecka på jobbet och jag hade verkligen behövt två dagar i lugn och ro för återhämtning. Men icke. I dag ska vi på 11-årskalas och till det går större delen av den här söndagen. Men nu är det bara två veckor till semester :)

Jag hade planerat att ge en smakebit ur Ett ohyggligt avslöjande av Louise Penny, men den råkade jag visst läsa ut igår. Därför bjuder jag på början av nästa bok jag ska läsa, Nightflyers av George R R Martin. Jodå, det är den Martin. Det här är en gammal bok, 1980 tror jag att den gavs ut, och den ges ut i nyutgåva nu.

Min smakebit är från bokens början:
När Jesus från Nasaret hängde döende på sitt kors passerade volcryn, inom ett år från hans lidande, på väg utåt.
    När eldkrigen rasade på jorden seglade volcryn nära Gamla Poseidon, där ingen ännu hade givit haven namn eller fiskat i dem. När stjärndriften hade hunnit förvandla Jordens federerade stater till Federala imperiet hade volcryn förflyttat sig till utkanterna av hrangernas rymd. Hrangerna märkte det aldrig. Liksom vi var de barn av de små, ljusa världar som kretsade runt sina spridda solar, med föga intresse för och mindre kunskap om det som rörde sig i djupen omkring.

26 kommentarer:

  1. det var en annan värl, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Det där lät ju spännande :) Har varken läst Martin eller sett Game of Thrones, men skulle gärna vilja. Tror att jag skulle gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste en bok av honom för evigheter sedan, innan allt det här med Game of thrones, som jag verkligen gillade. Jag hoppas på att denna ska vara lika bra :)

      Radera
  3. har inte läst något av den här författaren. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Game of thrones, men väl en annan gammal av honom.

      Radera
  4. En gammal bok av honom? Intressant. Jag har ju läst Game of Thrones :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste en annan av hans äldre böcker för evigheter sedan, Harmagedon rag, som var väldigt bra. Game of thrones har jag fortfarande inte läst :)

      Radera
  5. Har inte läst något av den författaren Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Intressant inledning. Har inte läst något av Martin. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har gillat en annan av hans äldre böcker så jag hoppas på denna också :)

      Radera
  7. En annorlunda bok av en författare som jag direkt kopplar till Game of Thrones. Lite orättvist kanske för han har så klart skrivit mycket annat också. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju onekligen mest känd för Game of thrones så han får ju lite skylla sig själv :)

      Radera
  8. Jag hade också behövt en sån helg, men icke. Tack för smakbiten. En ny bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas att vi får den typen av helg nästa gång :)

      Radera
  9. Verkar som en annorlunda historia. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får lite Alien-känsla. Den första Alien alltså. Även om det inte är något rymdmonster med här. Än i alla fall.

      Radera
  10. Volcryn? Ja nu blev det både främmande ord och främmande världar. Vet inte om min fantasi räcker till för att ta till mig såna berättelser. Tack för annorlunda smakbit, trevlig söndakväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tror jag faktiskt inte att man behöver speciellt mycket fantasi för. Inte så långt jag har kommit åtminstone :)

      Radera
  11. Om jag skulle läsa något av George R R Martin så tror jag att jag skulle välja något annat än Game of Thrones-böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst annat av honom och det har varit bra :)

      Radera
  12. Den har jag inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte ens hört talas om den innan den dök upp i ett nyhetsbrev.

      Radera
  13. Inte läst något av författaren men känner förstås till böckerna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här har, tack och lov, inget med Game of thrones att göra. Den är skriven långt innan den mastodontserien blev till :)

      Radera