måndag 26 juni 2017

TV-serie: The 100 - Säsong 1

Titel: The 100
Originaltitel: The 100
Genre: Science fiction
Skapad av: Jason Rothenberg
TV-bolag: The CW
Skådespelare: Eliza Taylor, Bob Morley, Marie Avgeropoulos, Lindsey Morgan, Thomas McDonell
Premiär: 2014-09-16
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 13
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på DVD maj-juni 2017





Handling
Det har gått 97 år sedan ett kärnvapenkrig utplånade nästan allt liv på jorden. Men i en omloppsbana kring jorden har 12 nationers bemannade rymdstationer slagit ihop sig till en enda stor station kallad "Arken". Där försöker mänskligheten överleva i väntan på att jorden återigen ska bli beboelig så att att de kan återvända. Men Arken är nu döende och dess ledning bestämmer sig för att skicka 100 kriminella ungdomar från Arken till Jorden för att undersöka ifall det går att överleva där. Väl nere inser de ungdomarna att att allt liv på Jorden är långt ifrån utplånat och att de därmed inte är ensamma. Därefter börjar den verkliga kampen mellan liv och död där ungdomarna blir testade av sig själva, naturen och av de människor som redan bor på Jorden.

Min kommentar
Den här serien blev jag nyfiken på när Lottens bokblogg skrev om den. Jag gillar ju science fiction och det gör inget alls om den har ett drag av postapokalyps. Snarare tvärtom. Så, första säsongen inhandlades snarast och nu är den färdigtittad.

Jag måste säga att idén och historien är väldigt bra och inte minst intressant. Det blir lite som Flugornas herre när de 100 kommer till jorden och det är alltid intressant att se. I alla fall borde det vara det, människan förnekar sig ju aldrig. Själva utförandet av idén gör dessvärre att serien tappar lite för varje avsnitt. En hel del är inkonsekvent och/eller ologiskt. Karaktärerna likaså, de agerar ofta helt tvärtom mot den personlighet som tidigare har etablerats. Det stör mig oerhört mycket. Inte heller kan jag riktigt förstå hur man tänker när man skickar kriminella för att utforska jorden. Det kan ju bara gå på ett sätt.

I början tyckte jag väldigt mycket om Clarke, men efter ett tag blir även hon korkad. Den enda som inte är ologisk är Finn, han är den enda som förblir smart. Octavia börjar som ett dum spån, men hon tar sig mycket mot slutet.

Som vanligt när det handlar om ungdomar i filmer och serier så spelas de av skådespelare som är mycket äldre än vad de ska föreställa. För mig blir det ett problem när en 25-30-åring ska spela under 18. Just i den åldern är det väldigt stor skillnad och jag har helt enkelt svårt att tro på dem.

Det har tydligen kommit fyra säsonger av den här serien nu, men faktum är att jag är lite osäker på om det blir fler för mig. I alla fall så blir det inte det just nu. Trots det väldigt spännande slutet: [spoiler]The Grounders anfaller och blir grillade av The 100 med hjälp av raketen, när de står där nöjda med sig själva kastas det in gasgranater(?) och vad jag antar är The Nountain Men kommer, i nästa klipp ser vi Clarke på ett sjukhus i Väderberget. Finn vet jag inte vad som hände med, det såt ut som att han blev dödad tidigare i sista avsnittet. De överlevande från Arken försöker landa på jorden med de rymdstationer som klarat sig, föga förvånande så klarar sig den med Clarkes mamma.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,2 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,8 i genomsnitt (beräknat på 129 453 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

24 kommentarer:

  1. Intressant, tror vi tyckte lite olika här :-)
    Det var en hel del ologiskt, men jag var mer överseende med det i säsong 2. Det där med ålder tänkte jag inte så mycket på faktiskt (som jag minns det...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ologiskt stör mig väldigt mycket ;) Liksom det där att skådespelarna alltid är väldigt mycket äldre än de karaktärer de ska spela. Det är svårt för en 30-åring att vara en trovärdig 18-åring...

      Radera
  2. Den ligger i min att se-lista. Jag har annat att se först.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett alla fyra säsonger och jag rekomenderar dig att fortsätta se för det händer mycket nytt i förhållande till hur första säsongen är. Jag håller med dig lite angående ålder på karaktärerna, jag vet inte om det är för att det äldre skådespelare för jag tycker att de upplevs som mycket äldre än runt 18.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avslutningen på första säsongen var ju en riktig cliffhanger, så det är fullt möjligt att åtminstone jag tittar vidare. Vi får se :)

      Radera
  4. Och angående vem som vi tycker om, jag är inte så förtjust i Octaivia och Clarke, utan jag gillar mer Raven och Jaspers karaktärer. (Och Murphy) men det baseras ju på att jag har sett fler säsonger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clarke föll som en fura i något av de tidigare avsnitten när hon blev lika korkad som de andra. Octavia gillar inte jag heller, men hon blev betydligt bättre mot slutet. Finn var den jag tyckte bäst om, men egentligen gillar jag inte någon av dem. Tycker de beter sig som om de hade multipel personlighetsstörning allihop.

      Radera
    2. Skulle vara kul att höara vem du tycker bäst om efter säsong 2, för där händer en hel del, i vad jag tycker är den bästa säsongen.

      Radera
    3. Vi får se om det blir fler säsonger, det är inget jag utesluter helt :)

      Radera
  5. Säsong 3 var nog den sämsta i den här serien, fyran är mycket bättre men vissa karaktärer som man gillade börjar man ogilla och tvärtom. Tyvärr!
    Svar: Ja man hade velat ha lite mer handling om de andra än Zack i Heroine men snart kanske allting kring hans förflutna är berättat så vi kan gå vidare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säsong 3 den sämsta? Då är jag tveksam till om jag överhuvudtaget kan ta mig igenom den ;)

      Radera
  6. Säsong 3 är den bästa! Herregud, har folk ingen smak? ;) Nä, men på riktigt.
    Angående karaktärerna så har du ganska rätt i att de lider av personlighetsstörningar. Det här är ett genomgående tema faktiskt i alla säsongerna. En "god" tappar helt plötsligt förståendet och börjar agera helt idiotiskt. För att senare få tillbaka förståendet och bli "god" igen. Min uppfattning är väl att man försöker skildra hur alla kan begå hemska handlingar och/eller välja fel i hemska situationer. Tanken är ju intressant men de kunde göra det snyggare.
    Jag tycker dock serien tar sig rejält. Huvudpersoner dör som flugor vilket gör serien härligt oförutsägbar, samtidigt som det är jäkligt irriterande när ens favorit helt plötsligt är borta. Jag gillar den. Det tog mig tre försök ( jag såg första halva säsongen två ggr och gav upp ) innan jag kom in i den och jag är glad att jag inte gav upp helt. :)
    Är jag helt förälskad i serien? Nej. Är jag ändå totalt insyltad och bara måste få reda på hur det går? Ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker säsong 2 är den bästa, men det innebär inte att jag tycker om alla säsonger. Och jag förstår att deras beteende kan förändras som det gör, för vilka påfrestningar utsätts de inte för. Även om man kan tycka att visa handlingar är helt fel. Skulle vara kul att kunna skriva mer om handlingarna i de olika säsongerna och vad man tycker, men det skulle verkligen inte vara snällt mot dem som inte sett.
      Nu väntar jag bara på säsong 5 för vilken cliffhanger det var där!!! ;)

      Radera
    2. Det här blir ju mer och mer intressant, när folk tycker så olika :)

      Jag kan förstå att manusförfattarna kanske vill få fram att alla kan tänka fel och fatta dåliga beslut, men det är ju väldigt sällan som en i övrigt mentalt frisk person helt byter personlighet. Den där lilla kärnan längst in, den som gör att man oftast tänker ungefär samma, ändrar sig inte så lätt. Det är helt enkelt för stora skillnader och blir ologiskt.

      Kanske smyger jag med säsong två ensam, om lusten faller på :)

      Radera
  7. Började titta på den här igår (tror det blev fyra avsnitt) och kan hålla med om det skådespelarnas ålder (varför inte bara ändra manuset till 25-åringar?) och det ologiska. Jag reagerade också på hur ungdomar uppvuxna på en rymdstation knappt reagerade på de öppna ytorna, tänker att åtminstone ett par borde få torgskräck :) Men kommer definitivt se hela första säsongen åtminstone, kan kanske bli fler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt. De här ungarna som vuxit upp på en rymdstation vet plötsligt precis hur man jagar och allt annat man behöver veta för att överleva på en jord de aldrig någonsin har satt sin fot på. Det är ju inte som att de har uppfostrats till att skickas dit utan mer så att de helt enkelt var umbärliga.

      Radera
    2. Nja, lite rätt och lite fel där. Kan bara säga att många saker är inte så banala som de ser ut. Många händelser i säsong 3 som redan fått sina ledtrådar i första, och fler tillbakablickar ger lite mer förklaringar. Eh, ja det är väl ungefär så tydlig jag kan bli. :)

      Radera
    3. Bokhuset jag skulle vilja vara mer tydlig jag med. Och om man har sett fler säsonger, och läst böckerna (som verkligen är en helt annan historia).
      Men de skickas väl ner för att bevisa att man skulle kanske kunna leva på jorden (hur radioaktiviteten har försvunnit) för de börjar få slut på syre på Arken. Och visst skulle man tycka att ta det beslutet att skicka dem som är mest oumbärliga....

      Radera
    4. Så de gör alltså en Lost ;) Det är ju synd om man behöver se tre säsonger av en serie innan den blir bra och logisk, kan jag tycka. Jag bedömer ju liksom det jag ser, inte vad som kommer att hända om två säsonger. Inte heller tycker jag att man måste ha läst böckerna för att kunna se en TV-serie, även om det i många fall har hjälpt :)

      Radera
    5. Logiken fallerar ju ändå på sina ställen. Tidsperspektivet tex, att det bara gått ca 100 år sen atomkriget. Men jag gillar hur vissa saker ändå får sin förklaring senare. Även om det inte gör säsong 1 bättre, så livar det upp de efterföljande säsongerna. Fast nu behöver jag något annat att titta på, vete fasen vad dock.

      Visst är det svårt utan att spoila Camilla. :)

      Radera
    6. 100 år känns onekligen som väldigt kort tid efter ett atomkrig. Om inte annat så med tanke på halveringstider och liknande. Träden i skogen som de springer omkring i borde dessutom vara ganska gamla...

      Radera
  8. Böckerna behöver man inte alls ha läst, det är en helt annan historia, TV serien är verkligen löst baserad på den.
    Och nej inte en Lost, fast tillbakablickar, och det finns ju i andra serier med, för att kunna förklara en person eller händelse.

    Bokhuset har du inte sett Pretty Little liars så kanske du ska göra det, för den serien har jag fastnat i av och till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är generellt väldigt skeptisk till tillbakablickar. För mig känns de ofta som att "nu måste vi hitta på något som hände tidigare för att förklara det som händer nu"-grej. I alla fall när de sträcker sig flera säsonger bakåt :)

      Radera