söndag 18 februari 2018

Smakebit på søndag: Ung kvinna saknad

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Läsningen har gått ganska bra den senaste tiden, trots massor av OS på TV:n, och jag har redan läst alla fyra böcker jag hade planerat i februari. Det var lite svårt att välja vad jag skulle läsa härnäst, men sedan kom jag på att jag ju är väldigt nyfiken på Claire Douglas, eftersom det har ju släppts ännu en bok av henne. Alltså blev det Ung kvinna saknad som jag började på sent igår.

Min smakebit är från sida 27.
    Jag måste åka. Klockan är snart tre på eftermiddagen och jag kan inte skjuta upp mötet med Daniel längre. Motvilligt startar jag motorn och tänker köra därifrån, men just då är det något på piren som fångar min uppmärksamhet. En gestalt som lutar sig så långt ut över räcket att det ser ut som om den när som helst skulle kunna tumla ner i de upprörda vågorna. Det är bara en mörk silhuett, men eftersom det långa håret piskar runt ett hjärtformat ansikte ser den ut att vara en kvinna. Den ser ut som du. Det vänder sig i magen på mig. Det kan inte vara du. Det kan inte vara någon alls. Piren är avspärrad, plankorna är murkna och fulla av hål. Numera skulle ingen kunna gå på piren utan att rasa rakt igenom bordläggningen.

24 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Den boken började jag på en gång, men la den åt sidan av en anledning jag inte minns. Kanske dags att återuppta den läsningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge tycker jag den är helt okej, även om perspektivbytena har varit lite svåra att hänga med på :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Härligt med läsflow.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ta tillvara på det när det väl händer.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Den här boken ligger och väntar på mig också. Ett av mina dåliga samveten...

    SvaraRadera
  4. Jeg skulle ønske jeg også hadde klart å få lest litt i det siste. Det er klart skolen tar mye av tiden. Men jeg mangler også motivasjon og konsentrasjon kjenner jeg. Jeg håper det snart blir bedre :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag pluggade så läste jag nästan ingen skönlitteratur alls. Jag klarade inte av att läsa så "avslappnat" utan tänkte att jag måste komma ihåg precis allt :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa.

    SvaraRadera
  6. Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brittisk semesterort under lågsäsong, det är något speciellt :)

      Radera
  7. Ny bok/författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Böcker och OS låter som en mycket trevlig kombo, jag har inte haft så mycket av någondera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två av mina favoritsysselsättningar :)

      Radera
  9. Inte dumt med läsflyt. OS har jag inte kollat nästan något på men det har blivit en hel del tv-serier ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag har TV:n varit på från tidigt i morse, strax efter sju. Bara OS :)

      Radera
  10. Smakbiten får ju i alla fall boken att låta spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska mystisk och obehaglig stämning i den :)

      Radera
  11. känner inte till och har inte läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera