onsdag 5 september 2018

"Generalens älskarinna II" av Lisa Hågensen

Författare: Lisa Hågensen
Titel: Generalens älskarinna II
Genre: Science fiction
Antal sidor: 252
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Purebred 4
Förlag: Fusce Förlag
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 augusti 2018




Första meningen: Att en timma kan vara så lång.

Baksidetext
Kriget har brutit ut och vännerna från Norra Hellas riskerar sina liv i en sista strid mot die Herrenvolk.

Min kommentar
Nu var det äntligen dags att få veta hur den här historien slutar, den som jag började läsa för snart ett år sedan. Jag var ganska nyfiken, faktiskt, på hur säcken skulle knytas ihop och om författaren skulle våga ta ut svängarna. Jag är ju inte riktigt rätt målgrupp, egentligen (detta är YA), och det är inte utan att det märks. Litegrann.

Jag tycker världsbygget är fantastiskt, det är genomtänkt och tydligt. Däremot tappar jag alltid fokus när karaktärer åker runt i en värld där jag inte vet var alla platser ligger i relation till varandra. Nu har jag visserligen kunnat gissa lite, namnen har varit ganska ledande, men en karta i början av boken hade hjälpt. Mycket. Till min stora förvåning läste jag en annan recension där det stod att det fanns en karta på förlagets hemsida och jo, mycket riktigt, där finns den. Jag önskar jag hade vetat det tidigare.

Det är Whanzi som är berättare även i den här boken och jag känner mig nog lite överraskad över att hennes röst tog över så. Det hade jag inte väntat mig när jag började läsa serien. Jag kan ju känna lite att både Whanzi och Dora är något av dramaqueens och jag förstår mig sällan på deras agerande och val. Det händer ju även i det verkliga livet så det är inte något som stör mig jättemycket.

Den här fjärde delen känns som ett försök att knyta ihop allt. Man återser en hel del karaktärer, vissa blir jag glad över att träffa igen medan andra mest gör mig förvirrad. Det som händer i Olympo gör mig mest förvirrad för jag kommer faktiskt inte ihåg några detaljer från första boken.

Även den här andra delen av Generalens älskarinna hade behövt ytterligare en korrekturläsning. Det finns ganska många stavfel och ja, det kanske är en bagatell, men det är ett onödigt störningsmoment.

Boken har inget egentligt slut och det verkar vara öppet för en fortsättning. Jag vet inte vad jag egentligen tycker om det, jag gillar ju öppna slut så det som är nu passar mig.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,5 (beräknat på 2 betyg).
Goodreads hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 4 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Generalens älskarinna II: Boklysten och Bokraden.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar