söndag 19 augusti 2018

Smakebit på søndag: Generalens älskarinna

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag skulle vi egentligen ha varit på födelsedagskalas, men det blev inställt på grund av sjukdom. Så, lite oväntat blev det en oplanerad helg. Kanske kan jag äntligen komma ikapp nu då...

Igår hade jag en riktig läsdag, det var helt omöjligt att lägga ifrån sig boken jag läste, Mo Hayders Försvunnen, den var så spännande att jag bara var tvungen att läsa ut den. I morse började jag läsa Generalens älskarinna som är sista delen i Purebred-serien av Lisa Hågensen.

Min smakebit är från sida 12.
Att påstå att röret är trångt är en underdrift. Axlarna skrapar mot sidorna och luften är tung och instängd. De tryckte en pannlampa över mitt huvud innan de band fast sprängmedlet runt mitt ben, och den lyser upp rörets brunmelerade insida och dammet mina trevande fingrar gräver i när jag drar mig framåt. Om jag överlever tänker jag behålla lampan.
    Otrevliga tankar dyker upp och får syran i magen att fräta. Tänk om jag fastnar? Tänk om jord och sten har rasat in framför mig?

22 kommentarer:

  1. Det här är en serie som jag nog inte kommer att läsa. Men jag undrar om jag borde ge Hayder en ny chans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Hayder är ju bra. Tycker jag. Just den här senaste är nog seriens bästa :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Synd på födelsedagskalaset men härligt med lite lästid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig fel med lite ledig tid, hemma :)

      Radera
  3. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Fy vilken otäck och spännande smakebit!

    SvaraRadera
  5. Otäck och spännande smakbit! Mo Hayder har jag funderat på att testa någon gång men det har inte blivit av än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mo Hayder är ganska rå och brutal, bara så att du är beredd :)

      Radera
  6. Inte så länge sedan jag läste denna, så smakbiten kom jag ihåg, tack för den! :)

    SvaraRadera
  7. usch, en sådan hemsk situation. trånga utrymmen är en fasa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände direkt att den här smakbiten var perfekt. Trånga utrymmen ger mig ångest.

      Radera
  8. riktigt otäckt låter det, fy man får nog klaustrofobi. tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ångest bara av tanken att krypa i trånga utrymmen. Fasan att fastna :o

      Radera
  9. Tack för en otäck smakbit!

    SvaraRadera
  10. Usch vad otäckt! Får panik bara av att läsa det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite därför jag valde just det stycket :)

      Radera