söndag 26 augusti 2018

Smakebit på søndag: Skallra

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det sista kalaset i augusti klarades av igår. Fattar inte varför födelsedagarna kommer i kluster, det blir så jobbigt med många i följd. I morgon börjar sista jobbveckan innan jag ska ha semester i en och en halv vecka. Det ska bli så skönt. Jag har en förhoppning om att få läst mycket, eller snarare lyssnat då. Det blir många timmar på buss.

I veckan började jag läsa Skallra av Fiona Cummins. Jag fick lite oväntat hem den i sommar och när jag läste vad andra skrivit om den så blev jag oerhört nyfiken. Den kallades, bland annat, obehaglig, otäck och med morbida detaljer. Förmodligen är jag avtrubbad för jag har kommit halvvägs och jag kan inte påstå att jag har upplevt något av det. Eller kanske de morbida detaljerna då, sådana finns det ju. Mest kanske för att det är ett otroligt sjukt sinne inblandat.

Min smakebit är från sida 232.
    När hon är borta i sin drogade sömn skulle han kunna få huden av hennes händer. Han längtar efter att få se dessa griporgan utan den täckande vävnaden, se mekaniken bakom deras förmåga att fatta tag i föremål och nypa. Han vill studera dem i arbete, benklor fästa vid levande materia. Han vill ha ännu ett första exemplar i sin samling.
    Men det finns naturligtvis en möjlighet att hon kommer att dö. Av chock och blodförlust. Av infektion och smärta. Det finns en möjlighet att hon kommer att slippa undan. Dra till sig oönskad uppmärksamhet.

30 kommentarer:

  1. denna var en spännande läskig bok, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju det jag hade förväntat mig, men den är inte alls så spännande och läskig som jag hade hoppats på :)

      Radera
    2. börjar bli orolig för dig... :)

      Radera
    3. Tror inte du behöver vara det :) Den är inte så läskig eftersom den inte känns riktigt trolig. Säker kan man ju så klart inte vara, men... :)

      Radera
  2. Hm, ja smakbiten är ju faktiskt hyfsat obehaglig... Ska bli spännande att se vad du tycker, den här ligger här hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en del obehagliga bitar, men det är inte den sorten som kryper under skinnet på mig :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Kalas kan vara trevliga, men kommer de för ofta blir det mest bara stress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lite tråkiga är ju att det är samma folk på alla kalasen också :)

      Radera
  4. Låter ganska spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ganska spännande, men det är inte direkt nagelbitande :)

      Radera
  5. Skallra är jag nyfiken på. Det brukar bli så, många födelsedagar "klumpas" ihop och så dröjer det länge till nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är alla kalas avklarade och nästa är inte förrän i november :)

      Radera
  6. Spennende smakebit! God lesesøndag til deg :)

    SvaraRadera
  7. Visst är det konstigt med födelsedagar. I maj fyller sambon, mamma, brorsan och en hel drös släkt år och i september är det lika då jag, svägerskan, svärmor och kopir fyller år + att jag och sambo varit ett par i 20 år varav 10 om förlovade.

    Tack för en obehaglig smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. April/maj är högsäsong för oss. Då har vi typ tio födelsedagar och kulmen är i slutet av maj med födelsedagar 24, 25 och 26 :(

      Radera
  8. födelsedagar kommer alltid i klump.vi har en serie i juli.Skallra har jag hemma nu. har inte börjat läsa, men jag blir betänksam. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att många tycker att Skallra är läskig på riktigt, men den träffar inte helt rätt på mig.

      Radera
  9. "obehaglig, otäck och med morbida detaljer" høres helt perfekt ut :-) Ha en riktig fin semester og søndag i dag!

    SvaraRadera
  10. Oj, inget för den kräsmagade! Vet inte om jag pallar sånt, men nog har jag läst min beskärda del. I historiska romaner kryllar det av vidrigheter, sånt som var vardag förut med sjukdomar, smuts, fattigdom osv. Undrar om du hittade rätt bok hos mig, jag hade felaktig länk till en äldre post. Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nästan det är värre i historiska romaner, där är det ju på riktigt. Detta är ju påhittat. Även om det finns många sjuka människor där ute.

      Radera
  11. Tack för smakbiten, den var ju obehaglig...

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Den här kände jag inte till, låter lite obehaglig....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite, men inte på den nivå jag hade hoppats på :)

      Radera
  13. Smakbiten låter ju läbbig i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det glimrar till ibland, men lite för sällan för mig.

      Radera
  14. Usch, verkar för otäck för mig. Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera