måndag 13 augusti 2018

Film: Kong: Skull Island (2017)

Titel: Kong: Skull Island
Originaltitel: Kong: Skull Island
Genre: Action
Regissör: Jordan Vogt-Roberts
Manus: Max Borenstein, Dan Gilroy, Derek Connolly
Skådespelare: Tom Hiddleston, Samuel L Jackson, Brie Larson, John C Reilly, John Goodman
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 118 min
Serie: -
Såg den på Netflix 20 juli 2018




Handling
En udda samling äventyrare och militärer skickas tillsammans till en outforskad ö i Stilla havet, lika vacker som förrädisk. Vad de inte inser är att de är på väg rakt mot den mytiske Kongs område.

Min kommentar
Jag tror att jag har sett alla King Kong-filmer som någonsin har gjorts och när jag var liten så älskade jag originalet. Fascinationen har minskat i takt med stigande ålder och den här nya hade jag egentligen inte tänkt se. Men så kom den där kvällen när det inte visades något kul alls på TV...

Så här med facit i hand så är jag väldigt glad att jag har sett den. Kong: Skull Island följer originalhistorien i det stora skeendet, i det lilla är filmen helt annorlunda. Det är obeskrivligt skönt att se en King Kong-film där de inte tar med honom till New York. Just den biten brukar vara det jag stör mig allra mest på. Det här känns fräscht och nytt, förvånande nog.

Effekterna är väldigt bra gjorda och jag får inte den där känslan av att det ser animerat ut. Inte ens monstren ser töntiga ut och Kong själv är jättefin. Filmen är förflyttad till 70-tal, vilket så klart betyder att även soundtracket är bra.

Här finns mängder av kända ansikten och som vanligt sitter jag och stör mig över att det är någon jag känner igen så väl, men inte kan placera. Den här gången är det Tom Hiddleston, som visade sig vara stjärnan i Night manager. Han är riktigt bra. Samuel L Jackson är trovärdig som stridspitt och jag avskyr hans karaktär, intensivt. Stjärnan i den här filmen blir dock John C Reilly, han gör sin roll fantastiskt bra och det är väl den som är lättast att tycka om.

Kong: Skull Island har en hel del kul scener/repliker, men tyvärr blir det aldrig riktigt spännande. Bra underhållning är det i alla fall i två timmar.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 203 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 210 886 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag har sett ett par King Kong-filmer och tyckte slutet var så sorgligt att jag bestämde mig för att aldrig se några fler. Jag tyckte synd om dinosaurien i Godzilla också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite det som gjorde att jag egentligen inte hade lust att se denna. Biten när de tar med honom till New York är så deprimerande att jag inte ville se det igen. Men det gör de ju inte den här filmen :)

      Radera