måndag 20 augusti 2018

Film: Bright (2017)

Titel: Bright
Originaltitel: Bright
Genre: Action
Regissör: David Ayer
Manus: Max Landis
Skådespelare: Will Smith, Joel Edgerton, Noomi Rapace, Lucy Fry, Happy Anderson
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Netflix 27 juli 2018





Handling
I en alternativ nutid har orcher, alver, människor och feer samexisterat sedan tidernas begynnelse. Historien följer två poliser med väldigt olika bakgrund, en är människa och en är orch. Under ett rutinuppdrag en kväll upptäcker de ett mörker som har kraften att förändra hela planetens framtid.

Min kommentar
När filmen man har tänkt se som fredagsfilm blir försenad på posten så får man leta upp något annat. Då kan det vara bekvämt att ha Netflix. Även om alla mina fördomar mot dem befarar att besannas. Will Smith är väl alltid bra, tänkte vi, och valde Bright.

Det är väl lite mitt eget fel, när jag inte kollar vad en film egentligen handlar om. Jag hade helt missat att den skulle innehålla orcher, alver och feer. Världen den utspelar sig i sägs vara alternativ och jag blir faktiskt lite förvirrad. Det pratas om en strid mellan orcher och människor för 2000 år sedan. Samtidigt nämns en specifik, verklig händelse för några år sedan. Jag tycker väl lite att man får bestämma sig.

Själva historien har man sett förr. Många gånger. Denna är inte på något sätt berättad bättre, men det är onekligen innovativt att ha med orcher och alver. Kanske en del fattar bättre när en del av mänskligheten har bytts ut mot fantasivarelser. Det kunde ha varit en bra historia, men genomförandet är inte speciellt bra. Jag tycker att de mest springer runt i mörkret, vilket gör att jag knappt kan se vad som händer, och slåss. Bright är så väldigt mycket för lång och det blir ganska långtråkigt. Trots alla slagsmål och explosioner. Eller kanske tack vare dem. Handlingen kommer liksom inte framåt.

Will Smith är ju alltid Will Smith, men han känns ganska blasé här. Den som stjäl showen är Joel Edgerton, som spelar orchen Jakoby. Noomi Rapace dök också upp och hon är faktiskt inget vidare här. Det låter som att hon läser de få repliker hon har innantill.

Det här ska visst vara Netflix mest påkostade produktion och visst, det är snyggt, men jag önskar att de hade lagt lite mer pengar på manuset.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 681 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 131 283 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar