söndag 5 augusti 2018

Smakebit på søndag: Den osynlige mannen från Salem

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Värmen fortsätter och regnet lyser fortfarande med sin frånvaro, men i dag har de sagt att det bara ska bli 23 grader. Det låter helt underbart. Och så ska det visst blåsa rejält från norr. Fantastiskt. Det betyder att vi kanske äntligen kan få ner temperaturen i lägenheten till något drägligt.

Läsningen av De obotliga optimisternas klubb går så sakteliga framåt. Det är en tjock bok och en pocket, så texten är löjligt liten. Jag vill inte ha ytterligare en smakebit ur den så i dag väljer jag en bit ur nästa bok jag ska läsa; Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson. Första delen i en serie om Leo Junker. Om jag inte redan hade läst en bok av Christoffer Carlsson, en fristående dock, så kunde detta ha varit lite läskigt. De här böckerna har blivit tokhyllade av många bokbloggare som jag litar på, men jag är inte orolig för jag vet att jag verkligen gillade den bok jag har läst.

Min smakebit är från sida 29.
Hur det var att växa upp i Salem?
    Jag minns det här: den första polis jag någonsin såg hade inte rakat sig på länge. Den andra hade inte sovit på flera dagar. Den tredje stod i en av Salems korsningar och dirigerade om trafiken efter en olycka. Han hade en cigarett i mungipan. Den fjärde polis jag såg placerade oberört och oprovocerat en batong mellan benen på en av mina vänner, medan hans två kollegor lika oberört stod intill och tittade på något annat.
    Jag var femton. Jag visste inte om det jag såg var bra eller dåligt. Det bara var.

26 kommentarer:

  1. verkar inte som drömställe, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns nog bättre ställen att vara på.

      Radera
  2. I morse när jag gick upp var det 13 grader här!
    Kul att du har smakbit från boken som förekommer i min smakbit :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det var 17 någonting här och då grät jag nästan av lycka :)

      Radera
  3. Carlsson är verkligen omtyckt, men jag har ändå aldrig känt mig sugen på att läsa nån av hans böcker. Kanske kan du övertyga mig! (Och den här värmen - så trött på den! Verkligen skönt med en temperatursänkning.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa ;) I dag är det otroligt skönt här, bara 23 grader, molnigt och blåsigt :)

      Radera
  4. Så fint å få tips om bøker jeg ikke har lest, takk :)

    SvaraRadera
  5. Har flera av hans böcker i hyllan, men inte läst någon. Han är väldigt ung, kul med nytillskott i författarleden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul med nya, unga stjärnskott och jag gillade verkligen den bok jag läste av honom.

      Radera
  6. Den serien har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst något av Carlsson än, men är nyfiken på hans böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst en av hans fristående tidigare, men den var väldigt bra.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Jag har flera böcker av Carlsson, men har inte läst en enda än så länge.

    SvaraRadera
  9. En deckare förmodar jag, dålig på att läsa dem. Lät inte som någon bra reklam för polisyrket...tack för smakbiten

    SvaraRadera
  10. Har aldrig varit i Salem tror jag men är uppväxt i närliggande kommun!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt säker på att jag inte har varit där och jag är tveksam till om jag har varit i närheten :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Den här verkar omtyckt, kanske man borde testa, mycket man borde. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen alldeles för många borden i förhållande till hur mycket tid man har :)

      Radera
  12. Jag hoppas mycket på nästa vecka, jag har haft så otroligt varmt på jobbet, men nu när de lovar svalare väder kommer jag att ha det fint någon dag tills jag börjar frysa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan gett upp. Igår fick vi ju en mer normal dag och i dag ska det tydligen också vara helt okej, men både i morgon och på onsdag sägs det att det ska en bit över 30 igen :(

      Radera