torsdag 9 augusti 2018

Hett i hyllan #156

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bokrean 2015 fortsätter.
Vissa böcker hör man så mycket om att man nästan tror att man har läst dem. Medan mörkret faller av Anna Lihammer är en sådan.

Jag skäms nästan lite över att jag fortfarande inte har läst denna. Alla verkar ju rörande överens om att den är fantastisk och ja, fantastiska böcker vill jag ju läsa. Första delen i en serie är det i alla fall och nu har det kommit ytterligare två delar. Ett solklart fall för utmaningen Sist på serien. Skulle man kunna tycka.

Så här står det på baksidan:
Mörkret faller över Europa år 1934. Nazisterna har tagit makten i Tyskland och många är på flykt. Hemma i Sverige fattas beslut om sterilisering av "sinnesslöa". I Uppsala hittas en högt uppsatt akademiker bestialiskt mördad i Anatomiska institutionens källare. Den egensinniga kriminalkommissarien Carl Hell blir utsedd att utreda mordet, och till sin hjälp har han polissyster Maria Gustavsson. De två kastas in i samhällets finrum där tvivelaktiga åsikter och inhuman forskning är en del av vardagen. Snart sker ytterligare ett mord och jakten på mördaren blir alltmer desperat.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

18 kommentarer:

  1. Jag har inte heller läst serien, tänkt lyssna på den. http://eggetbok.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-60.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som trodde att jag var ensam om att inte ha läst :)

      Radera
  2. Ja, den där boken kan jag definitivt rekommendera. Ganska unik.
    Här är mitt:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/08/09/hett-i-hyllan-104/

    SvaraRadera
  3. Den serien har jag läst och tycker den är jättebra! Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-156.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är ju många som har läst och gillat.

      Radera
  4. Jag har inte läst något av författaren men jag tror att jag har en bok av henne hemma i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i alla fall låtit bli att köpa på mig fler delar, vilket är ganska ovanligt :)

      Radera
  5. Oj, är den boken tre år gammal? Själv bjuder jag idag på en lastgammal bok på temat böcker om böcker! https://bokdivisionen.wordpress.com/2018/08/09/hett-i-hyllan-brev-till-en-bokhandel/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är egentligen ännu äldre, släpptes i januari 2014. Tiden går.

      Radera
  6. Den där boken har även jag stående oläst i min hylla :)
    Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-156.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ju vara några stycken som inte läst ändå.

      Radera
  7. Lihammers böcker är bra, jag har läst de två första i serien och längtar tills jag ska kunna läsa fler av dem.
    Här är mitt bidrag

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-vecka-322018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ta mig i kragen och läsa den snart då :)

      Radera
  8. Svar
    1. Jag tror faktiskt att ni har rätt allihop :)

      Radera
  9. Åh, det där är en favoritserie. Men serien är också en historialektion så man får inte förvänta sig en helt lättläst deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla deckare med självaktning har väl en då-tråd nu för tiden, något som jag faktiskt har börjat bli lite less på. Dock brukar det funka med en äkta historielektion :)

      Radera