torsdag 23 augusti 2018

Hett i hyllan #158

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bokrean 2015 fortsätter.
Min gissning är att jag har blivit nyfiken på den här serien genom att läsa någon blogg. Helt säker är jag dock inte. I dödens labyrint av James Dashner är i alla fall första delen i Maze runner.

Om jag har förstått det rätt så är det science fiction och det är YA. En kombination som brukar slå väl ut. Jag har velat läsa den länge, för att jag även vill se filmen. Som jag var helt säker på att jag hade köpt, men det har jag tydligen inte. Så nu är det ju plötsligt inte så bråttom längre, men författaren är med i min boktolva i år och det är ju inte jättelänge kvar på året.

Så här står det på baksidan:
När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar.

Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt. På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

Då händer något oväntat - Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Den har jag med i hyllan oläst. http://eggetbok.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-62.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, man är visst aldrig ensam :)

      Radera
  2. Sonen har den här, och jag hade tänkt läsa den. Men sen såg vi filmen, som var helt OK men inte så jag längtade efter boken.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/08/23/hett-i-hyllan-126/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade filmen nu, inte köpt utan inspelad :) Så jag gissar att jag läser först och tittar sedan.

      Radera
  3. Såg den boken på flera bloggar men var aldrig sugen på att läsa den själv. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-158.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var något i beskrivningen som triggade mig. Antar jag :)

      Radera
  4. Jag har sett första filmen så kommer nog inte läsa boken någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite fel ordning, men det har hänt att jag sett filmen först och sedan läst boken :)

      Radera
    2. Jag har också någon gång sett filmen och läst boken, men just med Maze runner har jag gjort rätt, först boken och sen filmen.

      Radera
    3. Boken var definitivt bättre än filmen.

      Radera
  5. Den boken har jag läst och den är ungefär en 3,5 i betyg.
    Här är mitt bidrag denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-vecka-342018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3,5 är helt okej :) Jag kommer ju att läsa den i år, det är nästan helt säkert. Den är ju med på min boktolva.

      Radera
  6. Har läst hela serien och tycker att de är ganska okej.
    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-158.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska i alla fall läsa första delen, så får vi se vad som händer :)

      Radera
  7. Jag har sett filmen och det räcker. Var det inte den här författaren som var inblanda i nåt Me too-aktigt?
    Här kommer iaf mina hetingar som handlar om vampyrer denna vecka. https://bokdivisionen.wordpress.com/2018/08/23/hett-i-hyllan-halvblod-vingar-av-glas/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, var den så dålig? Jag vet faktiskt inte om han har varit inblandad i något fuffens, brukar försöka hålla isär författaren och personen. Det blir så jobbigt om man ska välja bort alla som har gjort något fel eller har konstiga åsikter eller...

      Radera