torsdag 2 augusti 2018

Hett i hyllan #155

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Bokrean 2015 fortsätter.
För en väldig massa år sedan (känns det som) läste jag den här författarduons förra serie, som jag tyckte väldigt mycket om. Därför kunde jag ju inte stå emot när jag hittade Glaskroppar av Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist (nu under den gemensamma pseudonymen Erik Axl Sund) på bokrean.

Det här skulle bli första delen i en serie, Svart melankoli, och jag har många gånger undrat vart duon tagit vägen, för det har ju inte dykt upp någon fortsättning efter drygt fyra år. Nu när jag skulle skriva ihop detta så letade jag igen och minsann, nu hittade jag. Andra delen, Dockmästaren, är planerad till mars nästa år.

Jag har väl fått uppfattningen att Glaskroppar inte alls är lika omtyckt som serien om Victoria Bergman och kanske är det en bidragande faktor till att den fortfarande är oläst. Vi får väl se vad som händer när andra delen släpps.

Så här står det på baksidan:
En självmordsvåg sköljer över Sverige. Runt om i landet tar unga människor livet av sig på de mest makabra sätt. Det de har gemensamt är ett djupt intresse för enmansbandet Hunger.

Hunger lever sitt liv någonstans i samhällets periferi. Tillbringar dagarna i sin nedgångna lägenhet med att skriva, ordna konserter och skapa sin märkliga och skoningslösa musik.

Tillförordnade kriminalkommissarien Jens Hurtig utreder de brutala, sorgliga och förbryllande självmorden. I de dödas ägo har man funnit gamla kassettband, hemmainspelade blandband från mitten av 80-talet, som alla visar sig ha tillhört en Aiman Chernikova. Vad har hon med de döda ungdomarna att göra?

Glaskroppar handlar om de mest extrema följderna av kreativt skapande, om vad höga ambitioner och drömmen om det stora genombrottet kan göra med människor. I musikerns, konstnärens och författarens arbete är gränsen mellan fantasi och verklighet tunn och skör.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

19 kommentarer:

  1. Helt nytt för mig. Verkar ruskigt.
    Min heta bok denna vecka:
    http://mosstanten.se/2018/august/hett-i-hyllan-vecka-31.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att den ska vara ruskig :)

      Radera
  2. Jag gillade ju första serien, men den här lockade aldrig riktigt.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/08/02/hett-i-hyllan-103/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att jag läste en del negativt om den när den kom och då tappade jag väl lusten :)

      Radera
  3. Den har jag läst helt okej http://eggetbok.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-59.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kanske får läsa den nu när andra delen verkar vara på gång.

      Radera
  4. Den har jag läst och jag tyckte inte den var speciellt bra. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-155.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att många tyckte som du när den kom.

      Radera
  5. känner igen omslaget, lätt att glömma en bok i hyllan:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/08/augustiresan-av-anna-fredriksson.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt lätt att missa dem, de döljs ju av alla andra böcker.

      Radera
  6. Mitt bidrag denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-haller-bloggen-bokforing.html

    SvaraRadera
  7. Obehagligt omslag! Veckans heta från mig finns här: https://bokdivisionen.wordpress.com/2018/08/02/hett-i-hyllan-girl-in-translation/

    SvaraRadera
  8. TYckte att Glaskroppar var otroligt otrevlig, men gillade den. Tack för informationen om att nästa del kommer nästa år. Den skall läsas.
    Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-155.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt otrevlig låter ju otroligt intressant :) Får se vad som händer när andra delen kommer...

      Radera
  9. Tyckte om deras tidigare serie men den här kommer jag inte fortsätta. Fastnade inte för Glaskroppar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut som att det är bäst att jag inte köper andra delen innan jag har läst den och vet vad jag tycker :)

      Radera
  10. När jag läste den i januari så var uppföljaren planerad till augusti i år. Jag blev lite besviken på boken. Gav den tre stjärnor på Goodreads.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som väldigt lång tid för en uppföljare och jag gissar att den har blivit försenad minst ett par gånger. Har hört många som blev besvikna på Glaskroppar så jag känner mig ju inte så jättesugen på att läsa den :)

      Radera