måndag 20 augusti 2018

TV-serie: Person of Interest - Säsong 4

Titel: Person of Interest
Originaltitel: Person of Interest
Genre: Thriller
Skapad av: Jonathan Nolan
TV-bolag: CBS
Skådespelare: Jim Caviezel, Michael Emerson, Amy Acker, Kevin Chapman, Sarah Shahi
Premiär: 2014-10-10
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på blu-ray juli-augusti 2018





Handling
Den obarmhärtiga samariten kommer online och nu är det betraktarna som är måltavlorna. Reese, Finch, Shaw och Root flyr in i nya identiteter, men precis som New York-polisen Fusco riskerar de att avslöja sig då de utför Maskinens skyddsuppdrag.

Min kommentar
Den här serien var ju en lyckoträff när jag råkade hitta den för några år sedan. Den var så bra att jag köpte på mig till och med den fjärde säsongen. Förra hösten såg vi tredje säsongen, som tyvärr blev något av en besvikelse. Därför har det dröjt ett tag innan vi tog oss an den här fjärde. Som blev en ännu större besvikelse.

Jag tyckte mycket bättre om den här serien när det handlade om att hjälpa/rädda människor. Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle säga det, men nu blir det alldeles för mycket fokus på maskinerna (japp, de är två nu) och det blir liksom bara supertöntigt när två superdatorer ska vara rivaler. Alla dessa konspirationer. Det känns märkligt att tycka illa om det för det är vad jag brukar gå igång på. Här blir det dock för tjatigt med Samaritan, för att inte tala om hur smålöjligt det är när Root pratar med Maskinen. Eller när ett barn får personifiera Samaritan. Nej. Usch.

Faktum är att en del avsnitt är rena rama tramset, som det brukar bli i serier där idéerna tar slut. Vi snackar drömavsnitt och se-tillbaka-avsnitt. Jag avskyr båda delarna och jag blir faktiskt lite uttråkad ibland. Det som ändå stör mig allra mest är Reeses väsande, efter ett tag är det liksom det enda jag hör. Jag vet ju att han kan prata ordentligt, det har han ju gjort i andra filmer. Det är så störigt. Humorn, som nästan var ett signum, är inte helt borta, men det är väldigt sällan som det glimrar till.

Det händer en del oväntade saker och det är ett plus. Att man liksom aldrig kan vara säker på vem som dör och vem som överlever är en bra grej. Det gör att i alla fall jag inte slappnar av riktigt.

De två sista avsnitten hettar det till lite, men det är alldeles för sent. Jag vet inte om vi kommer att titta på femte och sista säsongen, jag vet att jag inte kommer att köpa den i alla fall, men kanske kommer den på Netflix någon gång. I vilket fall så är den inte högprioriterad.

Om utifall att vi tittar vidare, så här slutade fjärde säsongen. [spoiler]Shaw är bortförd av Samaritan eller död. Samaritan gör en utrensning och dödar alla orosmoment, bland annat Elias och Dominic. Samaritan hittar Maskinen. Finch och Root hinner kanske ladda ner Maskinen till en bärbar dator. De och Reese försöker skjuta sig fria när de ska lämna Maskinens gömställe.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen inget genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 147 665 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Nu var det länge sen jag såg ett avsnitt av serien men precis som du så gillade jag den verkligen i början. Men när konspirationer och annat konstigt tar över serier så tappar jag intresset totalt. Just nu har jag börjat kolla på första säsongen av The Good Wife. Är det någon du har sett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan gilla konspirationer, men det får liksom inte ta fokus från själva handlingen. De får helt enkelt inte vara där för sin egen skull :)

      The Good Wife har jag faktiskt inte sett, jag har bara sett trailers för den :)

      Radera