måndag 27 augusti 2018

Film: Extinction (2018)

Titel: Extinction
Originaltitel: Extinction
Genre: Science fiction
Regissör: Ben Young
Manus: Eric Heisserer
Skådespelare: Michael Peña, Lizzy Caplan, Israel Broussard, Mike Cotter, Amelia Crouch
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 95 min
Serie: -
Såg den på Netflix 28 juli 2018





Handling
Peter har problem med sin sömn. Han kan svimma av och drömma mardrömmar om en rymdinvasion där han och hans fru Alice dör och barnen får klara sig själva. Både fru och chef uppmanar honom att söka hjälp, men Peter är högst motvillig.

Under en fest för att fira Alices befordran attackeras stan av främmande skepp och soldater. Rymdinvasionen som Peter har drömt om har börjat.

Min kommentar
När vi valde fredagsfilm dagen innan så var Extinction en av de filmer som kom upp som alternativ. Eftersom värmen både ute och inne gör att den mesta tiden tillbringas i soffan så tyckte vi att vi kollar denna också. Fast på lördagen. Med facit i hand så spelade valet ingen roll. De är ganska likvärdiga, Bright och Extinction.

Hör och häpna. Detta är en väldigt intressant historia och filmen får en extra poäng för den nya vinklingen. Ja, jag blev överraskad. Det måste vara värt något. Tyvärr så är vi återigen där med att det faller på genomförandet. Den intressanta vinklingen slarvas bort i explosioner och skrikande barn. Existentiella frågor kräver mer än så. Luckorna är lika många som i en adventskalender och det finns liksom ingen substans.

Vi tillbringar 90 minuter springandes i mörker, vilket får mig att fundera över om Netflix inte har råd med lampor. Eller är det helt enkelt så att vare sig kuliss eller agerande klarar belysning? Barnen som är med är en plåga att se, inte för att de är dåliga utan för att de helt enkelt används fel. För ofta. Skrikande barn som beter sig korkat funkar bara en gång. Sedan blir det bara uttjatat och... ja, korkat. Slutet hintar dessutom om en uppföljare. Hemska tanke.

Jag vet inte riktigt hur många Netflixproduktioner vi har sett nu, men det är tillräckligt många för att jag ska tycka att de mest handlar om en snygg utsida och en ganska innehållslös insida. Frågan är om jag ska orka se fler av dem.



Filmtipset hade inget estimerat betyg.
IMDb hade den 5,9 i genomsnitt (beräknat på 5 741 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den är inte dålig på något sätt, historien är till och med riktigt bra, men vissa saker kan jag liksom inte smälta :)

      Radera
  2. Jag hittar mest sådant som jag gillar på HBO Nordic, men efter att ha sett sista avsnittet av Sharp Objects saknar jag en serie att följa, en serie som är riktigt bra och inte bara ett tidsfördriv. Har du något bra tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv-serier är ju något jag gillar :) Har du sett Godless? Stranger things? Ozark? Narcos? Det finns hur många som helst. Har börjat titta på Westworld nu, men vet inte riktigt vad jag tycker om den. Annorlunda är den i alla fall.

      Radera
    2. Oj, jag har inte sett någon av de serierna! Jo, Westworld såg jag ett avsnitt av, men tyckte inte att det var i min smak, men det kan ju ibland ändra sig efter några avsnitt. Jag skriver ned dina tips och kollar på en efter en. Tack!

      Radera
    3. Vi har sett sju avsnitt av Westworld och det är bara några kvar på säsongen. Sedan blir det nog inte mer av den på ett bra tag. Om någonsin. Passar inte riktigt mig. Hoppas du gillar någon av serierna :)

      Radera