torsdag 30 augusti 2018

Hett i hyllan #159

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en inköpt på bokrean 2015.
För fem år sedan läste jag min första bok av Haruki Murakami och till min stora förvåning så gillade jag den. Mycket. Alltså kunde jag ju inte stå emot när jag hittade hans novellsamling Elefanten som gick upp i rök på bokrean.

När jag läser på baksidan så anar jag att de här novellerna är precis lika konstiga som boken jag läste (Fågeln som vrider upp världen). Surrealistiskt och absurt verkar stämma ganska bra. Jag tror minsann att det snart är dags att ta tag i novelläsandet igen. Kanske blir det i så fall denna. Eller något helt annat.

Så här står det på baksidan:
En man upptäcker att hans tillvaro har invaderats av små tv-människor, vilket får oanade konsekvenser för hans privatliv. Ett ungt par tvingas av ödets makt att ge sig ut i den neonupplysta storstadsnatten för att råna ett bageri. En elefant försvinner oförklarligt från kommunens lokala elefanthus, och den som sitter inne med gåtans lösning inser snart att den blir mycket svår att föra vidare?

De sjutton berättelserna i Elefanten som gick upp i rök utspelar sig oftast i vardagens välbekanta miljöer, men de realistiska kulisserna av villaförorter, bakgator och kontorslandskap ruvar på surrealistiska hemligheter. Det är en värld genomsyrad av sprickor, där det osannolika lätt kan bryta in och rubba förnuftets prydliga ordning. Med lekfullhet och humor skildrar Murakami de fantasier och drömmar som frodas i skuggan av våra vanor. Han har en skarp blick för de absurda dragen i vår samtid, men hans berättelser präglas också av ett smittande vemod över tidens gång och över de kärlekens förluster som kantar livets väg.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Har också läst en av Murakami men det var "sådär" tyckte jag, så det har inte blivit fler.
    Här är mitt bidrag:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/08/30/hett-i-hyllan-107/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jättemycket om Fågeln som vrider upp världen. Ingen var mer förvånad än jag :)

      Radera
  2. Jag har en annan Murakami oläst i hyllan. https://eggetbok.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den enda olästa jag har av honom :)

      Radera
  3. Har några böcker av Murakami olästa i bokhyllan men inte just den där. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-159.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får starta upp novelläsningen igen, tror jag, så den här blir läst.

      Radera
  4. Jag har många olästa av Murakami i hyllan, borde verkligen ta tag i det snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska nöjd över att jag bara har en :)

      Radera
  5. Jag har läst en hel del Murakami, och oftast är de bra, sen är det lite egen stil han har, jag kan säga att de flesta av novellerna i den här samlingen är läsvärda.
    Här kommer mitt bidrag

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/08/hett-i-hyllan-vecka-35-2018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst Fågeln som vrider upp världen och den var ju väldigt speciellt. Förväntar mig att de här novellerna också är det :)

      Radera