onsdag 8 augusti 2018

"Räddaren av förlorade ting" av Ruth Hogan

Författare: Ruth Hogan
Titel: Räddaren av förlorade ting
Genre: Feelgood
Antal sidor: 312
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The keeper of lost things
Översättare: Fredrika Spindler
Serie: -
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 juli 2018




Första meningen: Charles Bramwell Brockley reste ensam och utan biljett på 14.42-tåget från London Bridge till Brighton.

Baksidetext
En gång var Anthony Peardew en hyllad författare, men på ålderns höst vårdar han främst sin samling av förlorade ting: brottstycken av andra människors liv. Det är saker som han under många, långa år har tagit hand om, för att gottgöra för ett löfte han en gång bröt.

När han inser att tiden håller på att springa ifrån honom lämnar han över sitt hus och alla dess omhändertagna, förlorade skatter till sin assistent Laura den enda person han litar på kan överta ansvaret att återförena dessa ting med deras rättmätiga ägare.

Men de förlorade tingens vårdares sista önskan visar sig ha oförutsägbara återverkningar, som i sin tur leder till en rad slumpmässiga och lyckosamma möten.

Min kommentar
Den här boken dök upp i mitt blickfång när jag gick igenom intressanta boksläpp för juni. Inte ens jag, som generellt sett inte bryr sig om bokomslag, kunde låta bli att fångas av den här vackra utsidan. Handlingen gjorde mig inte mindre nyfiken. När boken sedan dök upp som en överraskning i brevlådan så blev jag själaglad och faktum är att utsidan är ännu finare efter att jag har läst innehållet.

Hur konstigt det än låter så skulle jag nog säga att huvudkaraktärerna är ett hus och en massa olika förlorade ting. De är egentligen det som allt kretsar kring. Naturligtvis finns det också människor och jag blir nog lite småförälskad i dem allihop (ja, utom i Portia då). Laura, Sunshine, Freddy, Eunice och Bomber blir som vänner, som riktiga människor. Saknaden efter dem blir stor, det kändes tryggt att hänga med dem.

Jag blev lite orolig i början, när det kändes lite rörigt. Det hoppades en del mellan två olika trådar och kursiverade stycken, som man från början inte fick någon riktig förklaring till. Allt eftersom jag läser så faller det mesta på plats och jag tycker att det här utpytsandet av ledtrådar är riktigt bra gjort. Boken är full av filmreferenser och det gläder mig att Eunice och Bomber verkar ha samma smak som jag. En del scener är obetalbara och det blir många fniss, speciellt när Portias bokidéer avhandlas.

Visst, den är förutsägbar och den innehåller alla de vanliga ingredienserna, men i mitt tyckte så är Räddaren av förlorade ting en av de bättre i genren. Den fångar mig totalt, så till den grad att jag faktiskt glömde att trycka på stopp-knappen i bussen. Tack och lov skulle någon annan gå av på samma hållplats.

Den här boken är så otroligt charmig och jag bara älskar den. Jag vill så gärna att den ska bli filmatiserad, den skulle passa perfekt som romantisk komedi. Tydligen faller jag pladask för ödesbestämd kärlek som till och med överlever döden, så någonstans djupt inne i mig anar jag en romantiker. Ingen är mer överraskad än jag.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,0 (beräknat på 2 betyg).
Goodreads hade den 3,83 i genomsnitt (beräknat på 51 524 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Räddaren av förlorade ting: Endast eböcker, Västmanländskans bokblogg och hyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Åh, den här sneglade jag på någonstans häromveckan och tänkte att jag nog skulle gilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den passade mig så bra :) Jag tvekar inte att rekommendera den till någon som är sugen på feelgood.

      Radera
  2. Det låter intressant! Jag är ingen romantiker, åtminstone har jag inte trott det, men ödesbestämd kärlek som överlever döden har jag varit svag för tidigare. Måste lägga den här litet högre upp i boktraven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig någonsin kallat mig romantisk, men just den här varianten verkar passa mig väldigt bra.

      Radera
  3. Låter lovande. Kanske borde läsa den nu snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig passade den väldigt bra, men jag förstår problemet... det är ju så många böcker som lockar :)

      Radera