tisdag 28 augusti 2018

Veckans topplista: Sommarens bästa

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Sommarens bästa.

Den här märkliga sommaren, som enligt mig inte är slut än, det är ju några dagar kvar på augusti, läste jag något så ovanligt som en fullpoängare. Den är ju självklar på den här listan, liksom den som fick 4,5. Sedan blir det lite tuffare. Åtta böcker har fått 4 i betyg och att välja ut de tre bästa av dem är inte lätt. Så här blev topplistan till slut i alla fall...

1. En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson (5)
2. Falco av Mons Kallentoft & Anna Karolina (4,5)
3. Räddaren av förlorade ting av Ruth Hogan (4)
4. Ett ufo gör entré av Jonas Gardell (4)
5. Försvunnen av Mo Hayder (4)

40 kommentarer:

  1. Läst två och en av dem kom inte helt oväntat också på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är ju svår att låta bli på en topplista :)

      Radera
  2. Tack för tipsen Jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillar ju feelgood, tror du skulle tycka om Räddaren av förlorade ting.

      Radera
  3. En helt vanlig familj har jag tänkt läsa - blir ju ännu mer sugen nu när du ger den den femma :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok som överträffar skyhöga förväntningar måste ju få en femma.

      Radera
  4. Har inte läst någon av dina fem. En helt vanlig familj skulle jag kunna tänka mig vore spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra bok. På så många sätt.

      Radera
  5. Mo Hayders böcker är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  6. Falco finns på min lista också! Såklart!

    SvaraRadera
  7. Blir såklart lite nyfiken på fullpottaren.

    SvaraRadera
  8. Kul att du gillade Försvunnen också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nästan den var bäst i serien, hittills.

      Radera
  9. Jonas Gardells bok vill jag läsa eller ännu hellre lyssna på då det är Jonas Karlsson som läser.....En helt vanlig familj är jag nästan lite rädd för att läsa - bara hört gott om den och ja förväntningarna är skyhöga, men någon gång ska jag testa den....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det var Jonas Gardell som läste Jenny, men jag har inte kollat. Jag hade skyhöga förväntningar på En helt vanlig familj. Den motsvarade dem. Och mer.

      Radera
  10. Inte läst någon av dessa, så tack för tipsen! :)

    SvaraRadera
  11. En helt vanlig familj var såpass.. Kanske jag borde bekanta mig.

    SvaraRadera
  12. Har läst två av dem, och de var ju riktiga höjdare!

    SvaraRadera
  13. En helt vanlig familj var jättebra. den gick som sommarföljetong i lokalbladet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte klarat att läsa den som följetong. Kunde inte lägga ifrån mig boken.

      Radera
  14. Försvunnen har jag inte läst än, men skall efter att jag såg vad du skrev om den tidigare. Jonas Gardell är ju en så unik person, litet för mycket av det goda i showerna tycker jag, men som författare helt lysande. Jag vill läsa både den som du har som sommarfavorit och den han kommit med nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas Gardell som showare funkar inte alltid för mig, han blir väldigt ofta för mycket. Därför blev jag så överraskad när jag upptäckte att han skriver helt annorlunda. Det finns nog ingen som kan klämma åt hjärtat som han.

      Radera
  15. Falco har jag inte läst men del 1i serien som han skrev med en annan.Någon gång så.

    SvaraRadera
  16. Tycker Gardell skriver otroligt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser hans Jenny nu och jag är helt knäckt. Så hjärtknipande.

      Radera
  17. Har Gardells bok stående i bokhyllan. Har läst böcker av honom tidigare och tycker att han är en fantastisk författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste precis ut nästa i serien, Jenny. Den var ännu bättre.

      Radera
  18. Ah, flera tips där ja. Tack för det!

    SvaraRadera
  19. En helt vanlig familj var ju helt fantastisk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket bättre än så blir det inte.

      Radera