onsdag 22 augusti 2018

"Dagon" & "Vad månen ser" av H.P. Lovecraft

Författare: H.P. Lovecraft
Titel: Dagon & Vad månen ser
Genre: Skräck
Antal sidor: 13
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dagon & What the Moon Brings
Översättare: Oskar Källner
Serie: -
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: (original) 1919 och 1923 (min) 2016
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 augusti 2018




Baksidetext
Dagon
Efter fem dagars fångenskap hos tyskarna lyckades jag fly. Mitt ute på Stilla havet satte jag av i en roddbåt med förnödenheter för en lång resa. Men medan jag sov hände något. Väldiga landmassor, som legat orörda på havsbotten sedan oräkneliga tidevarv, höjde sig ur havet. Och något följde med upp. Något obeskrivligt...

Vad månen ser
Jag hatar månen – Jag är rädd för den – för när den skiner på vissa familjära och älskade platser förvandlas de ibland till något främmande och motbjudande.

Min kommentar
De där små novellerna av H.P. Lovecraft som jag hade glädjen att få för att bra tag sedan nu är riktigt bra att ta till när man råkar läsa ut sin medhavda bok redan på lunchen. Man kan ju liksom inte sitta sysslolös på bussen på vägen hem och de är precis lagom långa för den resan.

Två korta noveller ryms på dessa blott tretton sidor och jag förstår varför de har getts ut i samma "bok". De har väldigt mycket gemensamt.

Dagon är den längre novellen och den publicerades redan 1919. Jag kan, som vanligt, förstå att detta kanske skrämde folk för hundra år sedan, men nu är det faktiskt inte speciellt läskigt. Jag gillar dock det lite osäkra, har det hänt eller är han bara galen. Tyvärr är den här novellen så dåligt korrekturläst att det faktiskt störde mig.

Vad månen ser publicerades 1923 och är bara lite drygt en sida lång, men det är ändå den som får mig att rysa lite.

Båda de här novellerna handlar om slemmiga varelser från havet. Trots att jag inte blir skrämd så kan jag uppskatta hantverket, men Lovecraft är nog lite för ordrik för mig. Det är i alla fall fantasieggande och jag gillar ju det lite oklara, handlar det om galenskap eller finns det monster i havet?

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,0 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 3,64 i genomsnitt (beräknat på 1 683 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Dagon & Vad månen ser: Jag kan faktiskt inte hitta någon alls.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar