tisdag 7 augusti 2018

Veckans topplista: Årets bok 2018

Tisdag igen och efter ett sommaruppehåll så är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Årets bok 2018 – De nominerade jag har läst /skulle vilja läsa.

Jag ligger ju lite efter i min läsning (årets underdrift?) och jag har faktiskt inte hunnit läsa någon av de nominerade. Däremot så står fyra av dem i bokhyllan och väntar på uppmärksamhet och den femte får bli en som jag vill ha min hylla.

1. Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson
2. Annabelle av Lina Bengtsdotter
3. Kvinnan i fönstret av A J Finn
4. Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan
5. Koka björn av Mikael Niemi

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Två fler än vad jag har läst då :)

      Radera
  2. Koka björn är med på min lista men jag har inte läst den ännu. Visst ja! Kvinnan i fönstret har jag också med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så nyfiken på Koka björn, jag gillar ju Niemi.

      Radera
  3. Jag har läst tre på din lista och är också lite nyfiken på Kvinnan i fönstret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många verkar ju gilla Kvinnan i fönstret.

      Radera
  4. Jag har läst Annabelle, men det är också den enda. Riktigt bra tyckte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annabelle är farligt nära att bli hyllvärmare här nu så jag borde kanske läsa den.

      Radera
  5. Den enda på din lista som jag inte läst är Kvinnan i fönstret. Av de på din lista tyckte jag bäst om Koka björn och Annabelle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kanske skulle gilla Koka björn.

      Radera
  6. Jag har bara läst två och av dem tycker jag 1793 var den bästa. Colgans bok är jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Colgans bok ser jag fram emot att läsa, men det blir nog inte än på ett tag.

      Radera
  7. Jag har läst fyra nominerade, inte någon av böckerna du nämner men påbörjade Koka björn, insåg dock att den inte passade mig, ganska skönt att en inte vill läsa allt ibland ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så funkar det bara inte med en bok.

      Radera
  8. Jag har hunnit läsa fyra och har fyra till i bokhyllan. Annabelle är favoriten än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annabelle var ju riktigt i ropet för ett bra tag sedan, alla verkade läsa och gilla.

      Radera
  9. Koka björn vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  10. Det blir körigt att hinna igenom hela listan innan röstningstiden är slut ... jag kommer inte ens att försöka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller. Har inte tänkt läsa någon av dessa just nu.

      Radera
  11. Annabelle och Bokhandeln... har jag läst och tyckte då bäst om Annabelle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att Annabelle borde passa mig.

      Radera
  12. Kvinnan i fönstret har jag läst. den var spännande tyckte jag och rolig med alla gamla filmtitlar. Annabell och Den lilla bokhandeln tänkte jag läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar filmreferenser. Om jag har sett filmerna :)

      Radera
  13. Jag tycker du kan läsa åtminstone Annabelle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag att göra och alldeles säkert ännu fler :)

      Radera
  14. Hoppas du hinner läsa någon innan det avgörs då. Jag hade gärna läst fler men det är så mycket annat som också ska läsas att man snart blir galen, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte planerat in någon av dem, men säker kan man ju så klart inte vara :)

      Radera
  15. Ja, det instämmer jag i, att ligga efter med läsningen. Jag har ändå läst Kvinnan i fönstret och Annabelle och båda var riktigt bra. Kanske inte för deckargåtorna, utan mer för det runt omkring. Jag har en annan favorit till Årets bok, men skulle ändå tycka att det vore väldigt roligt om Annabelle vann, skriven av en svensk författare och dessutom en debutroman. Men jag tror inte att den hamnar i toppen hos svenska folket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det är omöjligt för en deckare att bli årets bok. Det är ju så många som ratar de böckerna bara för att de kallas just deckare. Någon gång skulle jag vilja komma ikapp med läsningen så att jag kunde läsa mer nytt :)

      Radera
  16. Jag är nyfiken på Koka björn för jag gillar Niemi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niemi brukar skriva kort och kärnfullt, det passar mig bra :)

      Radera