måndag 6 augusti 2018

Film: How it ends (2018)

Titel: How it ends
Originaltitel: How it ends
Genre: Thriller
Regissör: David M. Rosenthal
Manus: Brooks McLaren
Skådespelare: Theo James, Kat Graham, Forest Whitaker, Nicole Ari Parker, Grace Dove
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på Netflix 18 juli 2018





Handling
När en mystisk katastrof förvandlar landet till en krigszon ger sig en ung advokat iväg tillsammans med sin blivande svärfar för att hitta sin gravida fästmö.

Min kommentar
Jag har ju länge varit sugen på katastroffilm så när jag hittade How it ends på Netflix så kände jag att mitt hopp vaknade. Handlingen låter ju lovande. Titeln är mystiskt lockande, men när vi sett klart så kan jag tycka att den är ironisk. Med tanke på att filmen faktiskt saknar ett egentligt slut. Vilket förmodligen är genomtänkt och med mening.

Filmen börjar så otroligt bra. Jag blir så förbannad på karaktären Sam(antha) och kan inte för mitt liv begripa mig på en människa som låter sina föräldrar behandla ens partner på det viset. Det är faktiskt inte okej. Sedan händer det som är min egen stora fasa; när katastrofen inträffar så är Will och Sam i olika delar av landet. Tillsammans med ovissheten om vad som egentligen har hänt så är spänningen på topp.

När Will och svärfar Tom beger sig ut på sin resa från Chicago till Seattle så känns filmen fortfarande riktigt lovande. Efter kanske en timme på vägarna så börjar det bli lite segt. En del händelser och agerande är bara obegripliga, som till exempel att de tog med Ricki på resan. Varför? För att kunna laga bilen? En modern Merca där allt är elektroniskt? Visst, hon kollade oljan ibland, men det kunde de väl ha gjort själva...

I slutet så blir det bara ett stort haveri och slutscenen... det finns väldigt mycket att säga om den. Sambon avskydde det. Själv känner jag mig väldigt kluven. En del av mig älskar det och en annan del blir förbannad för att nästan två timmar är bortslösade. Det är så många frågor som inte får svar och det tog några timmar innan jag kom på hur i alla fall jag skulle tolka slutet. Kontentan blir att filmen liksom slösar bort sin potential och det är alltid trist när det händer.

Hela filmen igenom satt jag och irriterade mig över att jag så kände igen han som spelar Will. När jag efteråt kollade på IMDb så visade det ju sig att det var Four, från Divergent-serien. Kul att se honom i något annat. Forest Whitaker är ju bra, som han alltid är.

Det var svårt att sätta betyg på How it ends, men jag tror att jag kommer att tänka på den ganska mycket och fundera en hel del.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 57 betyg).
IMDb hade den 5,0 i genomsnitt (beräknat på 9 932 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan inte köpas än.

4 kommentarer:

  1. Sammantaget inget som lockar mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan förstå det, där skiljer vi oss åt lite :)

      Radera
  2. Jag gillade den på sätt och vis. Att det är lågmält och att vi egentligen aldrig får veta vad som hänt. Samtidigt är den rätt seg och långsam mellan varven, och som du säger så slutar den ju mitt i. Men jag är ändå rätt nöjd. Den kunde varit bättre, men den var heller inte så illa att det kändes som bortkastad tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl att du hade sett den :) Nej, den var verkligen inte dålig på något sätt, men jag hade nog förväntat mig lite mer. Och det där sega mittenpartiet hade jag kunnat vara utan.

      Radera