fredag 10 augusti 2018

The Book Buying Tag

Vargnatts bokhylla är nästan en outtömlig källa när det handlar om roliga tags. Den här är nästan ett år gammal...

Var köper du dina böcker?
Oftast på cdon, eftersom jag får en extra procent där.

Förhandsbeställer du nya releaser? Gör du det i butik eller online?
Det har hänt att jag förhandsbeställer. Om jag gör det så är det online.

Hur många böcker köper du i genomsnitt per månad?
Som jag köper? Alltså inte får? Det är faktiskt inte så många som jag, personligen, köper och om jag räknar inköpen sedan 2012 så ligger genomsnittet på runt två i månaden. Som jag köper alltså.

Lånar du från biblioteket?
Nej.

Hur många böcker brukar du låna per gång?
N/A.

Vad är din åsikt om biblioteksböcker?
Jag tycker det är fantastiskt med bibliotek, att man kan få låna utan någon direkt kostnad. Själv tycker jag det är lite läskigt med böcker som jag inte vet var de har varit och med vem så jag låter bli.

Hur känner du inför att köpa böcker på secondhand?
Se ovan.

Har du en egen hylla för olästa böcker eller blandar du olästa med lästa?
Jag blandar hejvilt. Mitt bokprogram håller ordning på vilka jag har läst.

Planerar du att läsa alla böcker du köpt?
Ja. Ett definitivt ja. Annars hade jag inte köpt dem.

Vad gör du med böcker du köpt men som du känner att du inte kommer läsa/inte tyckte var bra?
Eftersom jag planerar att läsa alla böcker jag har köpt så gäller detta bara de jag inte har gillat. Dem ger jag nu mera bort. Det skär i hjärtat, men jag lyckas oftast göra mig av med dem.

Har du donerat böcker?
Nej, inte om man med donera menar skänkt till välgörande ändamål eller liknande.

Har du haft köpstopp någon gång?
Aldrig något lyckat.

Känner du att du köper för mycket böcker?
Nej, jag tycker inte det. Sambon och bokhyllorna håller nog inte med.

10 kommentarer:

  1. Kul att du tycker det finns många roliga tags att hitta hos mig! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste snart vara dags för någon ny, det var ett tag sedan ;)

      Radera
  2. Om man vänder på ordet köpstopp så blir det nästan postköp. Det borde ju betyda att man köper på nätet och får hem med posten. Det är mycket lättare än köpstopp. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen är det så :) Jag har inget formellt köpstopp nu, men jag köper i stort sett inga böcker ändå. Känns lite tråkigt.

      Radera
  3. CDON är bra tycker jag också, men för min del framför allt därför att man kan beställa allt möjligt samtidigt och det är så smidigt. Särskilt inför jul. Kul med booktags :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper ju mest böcker och filmer och det köps nästan uteslutande på cdon. Även andra pryttlar kan halka ner i paketet :)

      Radera
  4. Jag tror bokhyllorna håller med. De måste väl bli glada ju fler böcker de får ta hand om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, de var glad till en viss gräns, men nu kan de inte ta hand om alla böcker. De har liksom spridit ut sig i resten av lägenheten också. Då blir de ledsna.

      Radera
  5. Kul tag! Den där snor jag nog! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Ser fram emot att läsa dina svar :)

      Radera