måndag 13 april 2020

Film: Spenser confidential (2020)

Titel: Spenser confidential
Originaltitel: Spenser confidential
Genre: Action
Regissör: Peter Berg
Manus: Sean O'Keefe, Brian Helgeland, Ace Atkins (bok), Robert B Parker (bok)
Skådespelare: Mark Wahlberg, Winston Duke, Alan Arkin, Iliza Shlesinger, Bokeem Woodbine
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 110 min
Serie: -
Såg den på Netflix 13 mars 2020




Handling
Spenser, före detta polis och fängelsekund, slår sig samman med boxaren Hawk för att avslöja en omfattande komplott som är kopplad till mordet på två poliser i Boston.

Min kommentar
När jag fick nyhetsbrevet från Netflix om Spenser confidential så tänkte jag först strunta i den. Jag har så extremt svårt för Mark Wahlberg. Men det har ju faktiskt hänt (två gånger, tror jag) att han har varit med i bra filmer. Så mot bättre vetande så valde jag den som fredagsfilm med tanken "Hur dålig kan den vara? Egentligen?".

Det här är inte Mark Wahlbergs sämsta film, men också väldigt långt ifrån den bästa. Jag kan inte låta bli att fundera på vad det är med Netflix och kassa manus. Jag vet att Brian Helgeland kan så mycket bättre än så här. Filmen har förmodligen kostat multum, men det mesta av pengarna verkar ha satsats på det visuella. Spenser confidential har lika många luckor som en adventskalender.

Tempot är högt och ja, det är lite underhållande. Trots allt. Någon spänning bjuder inte filmen på direkt, alltihop är väldigt förutsägbart. Inte någon gång funderar jag på vem som är inblandad eller vem som ska få stryk. Temat, privata hämnare, känns gammalt och lite tråkigt. Man har försökt få in lite humor, men jag skrattar egentligen mer åt än med. Tyvärr.

Mark Wahlberg är en så dålig skådis. Han kan bara spela en enda karaktär. Jag skulle knappt kalla honom ens för B-skådis. Resten av ensemblen är inte heller något vidare. Karaktärerna är så överdrivna att jag faktiskt skäms lite.

Jag känner lite att jag i framtiden skulle kunna strunta i Peter Bergs filmer. Speciellt med tanke på att Spenser confidential slutar med ett upplägg för en tvåa. Suck.



Letterboxd hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 9 262 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 21 281 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar