måndag 27 april 2020

Film: Lyckligare kan ingen vara (2018)

Titel: Lyckligare kan ingen vara
Originaltitel: Lyckligare kan ingen vara
Genre: Komedi
Regissör: Staffan Lindberg
Manus: Staffan Lindberg
Skådespelare: David Hellenius, Helena af Sandeberg, Kjell Bergqvist, Monica Albornoz, Filip Berg
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Sverige
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på C More 22 mars 2020





Handling
Taxichauffören, Robert får av en slump en körning till en filminspelning. Där står Sofia, hans första stora kärlek som nu är hyllad skådespelerska och bor i New York. Gamla känslor blossar upp och Robert vet inte vilket ben han ska stå på. Roberts fru Josefin är inte längre lycklig i sitt äktenskap. En oskyldig flirt leder henne till att kasta ut Robert, men är det verkligen det hon vill?

Bloggerskan Ebba är höggravid och ligger i värkar hemma men vägrar lämna tv-sändningen av SM-finalen i ishockey. Slutligen tvingas hon att åka till sjukhuset där förvecklingar uppstår som barnmorskan Maria dras in i. Maria blir kär i mannen hon precis skällt ut under Ebbas förlossning, men har svårt att visa sina känslor. Hon fattar ett beslut som komplicerar hennes tillvaro på samma sätt som det alltid gör när hon blir kär.

Runt kvarteren på söder promenerar pensionären Ulf med sin hund Darwin. Med åren har han blivit tvär men har under ytan ett varmt hjärta. I tron om att den rätta ska dyka upp i livet har han förblivit ensam, men när Claudia som driver ett hunddagis dyker upp spirar känslorna.

Min kommentar
Jag brukar egentligen alltid vilja se om ett säkert kort på söndagar, det tycker jag känns bra. Och så känner jag mig inte tvingad att skriva ett inlägg om den. Sambon däremot ville se något nytt och osäkert. Jag valde Lyckligare kan ingen vara med baktanken att den skulle vara så dålig att jag inte skulle behöva skriva ihop något. Så fel man kan ha.

Kritikerna har ju inte direkt varit nådiga mot den här filmen. I princip har den väl blivit sågad längs med fotknölarna. Det är kanske förståeligt, som kritiker kanske man är ute efter någon djupare mening och då är detta helt fel film. Om man däremot är ute efter lättsam underhållning och att skratta så är det här helt rätt. Lyckligare kan ingen vara är som en svensk Love actually (inte riktigt lika bra dock).

Humorn passar mig perfekt, mycket tack vare alla härliga ironiska kommentarer, och jag skrattar många, många gånger. Kjell Bergqvist, som jag tycker spelar över ganska ofta, är helt fantastisk. Han stjäl hela filmen och det här måste vara en av hans bästa roller. Typiskt nog så är den ganska liten. David Hellenius spelar sin vanliga roll, på sitt vanliga sätt. Det finns inte så mycket att säga om det.

Lyckligare kan ingen vara är förutsägbar och klyschig, men oj, så underhållande och precis vad vi behövde.

Tyvärr känner jag mig tvungen att ha med den här lilla avdelningen här...
Avdelningen för olika funderingar:
Lite förundrad är jag över hockeyspelaren som bor i Stockholm och har sin familj där, men spelar elithockey i Frölunda. Hur tänkte man där? Och allvarligt talat [spoiler]var det verkligen nödvändigt att ta död på Claudia?[/spoiler]



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 89 betyg).
IMDb hade den 5,9 i genomsnitt (beräknat på 521 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar