måndag 6 april 2020

Film: Pet sematary (2019)

Titel: Pet sematary
Originaltitel: Pet sematary
Genre: Skräck
Regissör: Kevin Kölsch, Dennis Widmyer
Manus: Jeff Buhler, Matt Greenberg, Stephen King (bok)
Skådespelare: Jason Clarke, Amy Seimetz, John Lithgow, Jeté Laurence, Obssa Ahmed
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 101 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 6 mars 2020




Handling
Efter att ha flyttat från Boston till Maines landsort med sin fru Rachel och deras två barn, hittar Dr. Louis Creed en mystisk djurkyrkogård, gömd långt inne i skogen nära familjens nya hem. När en ofattbar tragedi inträffar, vänder sig Louis i sin förtvivlan till sin ovanlige granne, Jud Crandall, och sätter därmed igång en livsfarlig kedjereaktion som släpper en oändlig ondska fri, med fruktansvärda konsekvenser.

Min kommentar
Ja, jag är ett stort Stephen King-fan, vilket innebär att filmatiseringar av hans böcker ska ses, per automatik. Jurtjyrkogården, som den alltid kommer att heta för mig, är en fantastisk bok och en fantastik originalfilm. Åtminstone var de det när de kom. Originalfilmen har jag sett om och då imponerade den inte riktigt lika mycket, men jag kommer aldrig någonsin att förstå varför man gör en remake som är sämre. Och hur kan man tycka att detta är bättre? För det måste man väl ändå utgå från att skaparen tycker.

Jag har väl mer eller mindre kommit till insikt nu att det som gäller för moderna skräckfilmer är det som jag kallar för billiga jump-scares. Det jag vill ha är mer klass, i form av smygande och krypande obehagligt. Jump-scares skrämmer mig inte ett dugg, jag tycker bara de är fåniga. Tyvärr så har även den här filmen hemfallit åt dem. Visst, det är också lite obehagligt vid några enstaka tillfällen, men rädd blir jag inte.

Det största problemet, tycker jag, är att det saknas en hel del i uppbyggnad och utveckling. Bland annat så tycker jag att filmen är dålig på att få fram varför i hela friden man tycker att en kyrkogård av det här slaget skulle vara en bra idé. Jag fick ingen känsla alls för det. Man rusar förbi det som skulle kunna vara läskigt på riktigt och händelserna bara staplas på varandra utan eftertanke. Slutet blir bara för mycket. Av allt.

Skådespelarna gör så gott de kan med det de har att jobba med, men detta är inget jag kommer att minnas något längre tag. Dock var det kul att se John Lithgow i en annorlunda roll.

Efter att ha sett denna nya filmatisering så blir jag faktiskt riktigt sugen på att läsa om boken, men jag tror att jag låter bli. Jag vill minnas den som den var när jag läste den i min ungdom.



Letterboxd hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 58 682 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 68 575 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar