måndag 20 april 2020

Film: Sorry to bother you (2018)

Titel: Sorry to bother you
Originaltitel: Sorry to bother you
Genre: Komedi
Regissör: Boots Riley
Manus: Boots Riley
Skådespelare: LaKeith Stanfield, Tessa Thompson, Jermaine Fowler, Steven Yeun, Omari Hardwick
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 20 mars 2020





Handling
Telefonförsäljaren Cassius Green lär sig ett magiskt knep för att nå framgång på jobbet. Han blir snabbt befordrad och dras med i en girighetsspiral utan slut.

Min kommentar
En av filmerna jag bad sambon ta med hem från byteshyllan på hans jobb var Sorry to bother you. En komedi med så högt betyg på filmsajterna lockar ju. Samtidigt som jag vet att det här med humor, det är bland det svåraste som finns och den humor som det verkade vara i den här filmen har inte funkat så bra för mig. Men som sagt, höga betyg trumfar lite.

Första tredjedelen eller så är helt okej, sedan försvinner budskapet i en salig röra. Lite som om filmen hade rökat på. Jag tycker det känns som att den vill för mycket. Men ja, obehaglig är den och jag vrider mig lite olustigt där i början. Ända fram till twisten, i stort sett, men den förstör filmen helt och hållet.

Nu i efterhand önskar jag faktiskt lite att jag inte hade sett Sorry to bother you, i alla fall inte så tätt inpå andra filmer jag inte heller gillat. Det är massor av symbolik i filmen och ja, den har ett viktigt budskap. Men rolig? Nej, inte ett dugg. Jag uppskattar inte alls den här typen av humor. Den är helt enkelt inte tillräckligt skruvad för att bli tokrolig (som till exempel Den nakna pistolen) eller så dålig att den blir kult (som till exempel Sharknado). Det blir för plumpt, billigt och tydligt samtidigt som den vill bli tagen på allvar. För mig blir det bara konstigt.



Letterboxd hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 135 170 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 52 140 betyg).
Jag ger den 2,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar